LINDT: Ozdobte si stromeček z našich kuliček
Dnes je 14. prosince 2017, svátek má Lýdie, zítra Radana.
  • Banka ČSOB dnes slavnostně představila zmodernizovanou pobočku na náměstí ve Velkém Meziříčí. Mezi hosty nechyběl starosta Josef Komínek, který ocenil, že banka zůstala pro občany na náměstí. Zahrát a zazpívat přišli klienti z Březejce.
  • Chodník u pošty konečně slouží chodcům, ostatní chodníky kolem mostu se stále dodlážďují.
  • Na obou stranách ulice Novosady se intenzivě dokončuje dláždění chodníku.
  • Na obou stranách ulice Novosady se intenzivě dokončuje dláždění chodníku.
  • S vánočním pořadem Nesem vám noviny vysoupila v pondělí večer travesti skupina Screamers.

Jiří Michlíček: Nač ta hysterie?

ZPRÁVY - VELMEZOVKY - 16. 6. 2017

No to je ale hemžení, v tom mrňavém mraveništi velkomeziříčské politiky! Najednou. Před rokem proběhla architektonická soutěž. Velká jména v porotě, anketa veřejnosti, přednášky a besedy, zastupitelé měli všechno pod kontrolou a moc se jim to líbilo.


Po půl roce od skončení soutěže, těsně před tím, než se má podepsat smlouva, do zastupitelstva přijde jako náhradník Stanislav Rosa (bývalý tajemník našeho města) a je všechno jinak.

 

Soutěž byla najednou zmanipulovaná, ve vítězném návrhu jsou věci, které se nám "nelíbí" a když tedy Vilém Lavický úplně logicky vymyslí (a starosta logicky navrhne), ať o tom rozhodne veřejnost v referendu, tak to taky prrrr! To by ještě chybělo, aby nám holota zasahovala do našich výsostných politických hrátek. My jsme tady zastupitelé, tak my budeme rozhodovat, to dá rozum, ne?

 

Víte, jaký je hlavní smysl architektonických soutěží? Hlavní smysl je v tom, že politici se vědomě vzdají části svých pravomocí (v tomto případě rozhodnout o tom, kdo vybere nejlepší architektonický návrh), a přenesou tuto část na samotné architekty. Je to stejné, jako když o penězích pro sportovce v našem městě rozhoduje sportovní komise, ve které jsou sami sportovci.

 

Akorát nám se stalo, že jsme to tedy udělali, ale až na poslední chvíli si to mí vážení kolegové rozmysleli a tuto pravomoc honem honem chtějí zpět.

 

Nemá to nic společného s demokracií, jak jsem si někde přečetl. Demokracie přece není pozvat si chudáka na koberec a pak na něj čtyři hodiny štěkat. Demokracie nejsou přece urážky architektů a vyměňování si stanovisek přes noviny.

 

Demokracie je vláda lidu. Doslova přeloženo z jazyka jednoho národa, jehož jméno se v našem městě nesmí vyslovovat :-)

 

Nechť lid vládne.

 

Kdo chce referendum, chce férové rozhodování lidí, kteří žijí v našem městě.

 

Kdo referendum nechce, chce to dál nějak pytlíkovat mezi dvanácti politikáři.

 

Takhle jednoduché to je.


Autor: Jiří Michlíček

Publikoval: -red-

Čtěte také

8. 6. 2017 - Rozhledna bude na čtyři dny uzavřena

Velkomeziříčská rozhledna na Fajtově kopci bude uzavřena z provozních důvodů.

22. 11. 2017 - Zastupitelé se rozhodli uzavřít smlouvu na návrh náměstí dle doc. ing. arch. Cikána

Ve středu 22. listopadu 2017 se zastupitelé rozhodli o uzavření smlouvy na rekonstrukci náměstí dle návrhu doc. ing. arch. Cikána.

23. 5. 2017 - 2. kolo krajského atleti přeboru družstev

V neděli 21.5.2017 proběhlo na atletickém stadionu v Třebíči 2. kolo KPD mužů, žen, juniorů, juniorek, dorostenců, dorostenek a staršího žactva.

11. 5. 2017 - Jiří Michlíček: K dopisu dvanácti kolegů starostovi

Dvanáct mých vážených kolegů, členů zastupitelstva, zaslalo starostovi dopis s výzvou, aby nepodepisoval smlouvu s vítězem loňské architektonické soutěže na úpravu centra města. Nazvali výsledek soutěže **2**nevhodným experimentem**2**.



Komentáře ke článku

Počet komentářů 33.

[1] Vložil: Eva Najmanová, 16.6.2017, 16:36:40
Plně souhlasím
[2] Vložil: Horák, 16.6.2017, 17:32:18
Michlíček má pravdu o té demokracii, akorát z jeho úst, jako čl. ODS to zní velice falešně. O referendu, nikdy ODS neuvažovala a nikdy by to nedopustila. Jen se divím, že se nějaká pravidla neschválila před vypsáním soutěže.
[3] Vložil: bohumil stejskal, 16.6.2017, 17:44:10
No vidíš Jirko!
[4] Vložil: Vlasta, 16.6.2017, 19:03:13
Má pravdu, předsedo!
Nemusím pana Michlíčka, nemůžu ODS ( pro méně chápavé - v komunálních volbách to bylo To pravé Meziříčí), ale nebudu přece jen proto, že jsem jiného politického smýšlení, říkat, že vítězný návrh je špatný. Není a mě se moc líbí. Chci referendum, chci, aby rozhodovali občané tohoto města a ne zastupitelé, kteří jen čistě z plezíru jsou proti.
[5] Vložil: Dotaz, 16.6.2017, 19:33:06
A kdo bude dělat výkopove práce za 30 milionu rozhodne taky referendum?
[6] Vložil: Jarmila, 16.6.2017, 19:39:57
Nemáte pravdu! Naopak k demokracii patří právo zastupitelů se svobodně na cokoliv ptát. K demokracii patří možnost kritizovat ty, co vládnou a vyjadřovat svůj názor v tisku. Právě to je demokracie a opakem je diktátorský režim či totalita. A referendum o podobě náměstí je naprostá a totální zhovadilost
[7] Vložil: pepik, 16.6.2017, 19:46:47
Většina lidí o tom nic neví a ani je to nezajímá. Tak proč referendum? Proč chcete přenášet svou zodpovědnost na lidi?
[8] Vložil: Lenin, 16.6.2017, 19:51:48
K heslu vládu lidu už vám chybí jen továrny dělníkům! A bude z vás Klement Gottwald Na politika ODS slušný skok
[9] Vložil: lolek, 16.6.2017, 20:49:25
Nemáš-li jiný argument proč 1. návrh podpořit, krom toho že vyhrál soutěž, kterou provázejí jen samé pochybnosti, kopni si do všech, kteří byly proti.
[10] Vložil: Fotograf, 16.6.2017, 22:25:37
Naprosté nesmysly a manipulativní kecy. Vážený pane naprosto si protiřečíte. Píšete, že se zastupitelé vzdali nebo měli vzdát části svých pravomocí (není to pravda, ničeho se nikdy nevzdali a vdávat nemuseli). A nevzdali se úplně stejně tak občané části svých práv tím, že zvolili svoje zástupce tedy zastupitele? Tito rozhodují dle svého nejlepšího svědomí a pro dobro města. Kolik procent občanů půjde k referendu až po prostudování vítězných návrhů a všech faktů ohledně soutěže?
[11] Vložil: Tom, 16.6.2017, 23:52:49
10: Asi Vám není zřejmá ta posloupnost, takže: občané si zvolí zastupitele, protože nechtějí rozhodovat referendem o každé jednotlivé položce rozpočtu, o každé věci, které v souvislosti s vedením města nesouhlasí.
Zastupitelé se zase rozhodli, že udělají architektonickou soutěž, ve které za ně někdo jiný posoudí, který z návrhů na rekonstrukci města je nejlepší. Pokud neexistuje nějaké vážné podezření, že by soutěž byla zmanipulovaná nebo se jinak nepovedla, jaký je důvod toho, že najednou zastupitelstvo ruší svůj záměr nechat vybrat nejlepší návrh odbornou komisí?
Soutěž něco stála, odměny architektům něco stojí a výsledek se tedy bezdůvodně hodí do koše?
[12] Vložil: Tom, 16.6.2017, 23:54:08
9: Pane Lolku, mě by třeba zajímalo, jaké pochybnosti tu soutěž provázejí? Podělte se s námi.
Naposledy je vyvracel pan architekt na zastupitelstvu.
[13] Vložil: ODS, 17.6.2017, 13:01:12
Kdybysme neměli bordel ve vlastních řadách tak referendum prošlo.
[14] Vložil: rodákVM, 17.6.2017, 13:41:45
Pane Tome Pelíšku, alias Petrosi, nebo Radovane, či kdo to vlastně píše [11],[12]. Nešiřte tady pořád ty bludy o tom, že soutěž je v háji, vyhodili se peníze apod. Podle podmínek soutěže se nyní musí jednat s druhým vítězem. Takže NE a NEMÁTE pravdu.
P.S. Proč jste se stejně nerozčiloval, když v minulosti město vyhodilo peníze za návrh od pana Kokeše je to tedy podle vás úplně ten stejnej pricip.
[15] Vložil: Ondra, 17.6.2017, 18:59:15
[11]rodák VM má pravdu. Posloupnost bohužel uniká tobě, dokonce ti na rovinu řeknu, že LŽEŠ! Zastupitelé se shodli na tom, že bude arch. soutěž. Ale to neznamená, že se jakýkoliv, byť vítězný návrh, musí vůbec realizovat. Nevidím to v podmínkách soutěže a není to ani v žádném usnesení našeho zastupitelstva. Pokud je, můžeš nám poslat odkaz, rád se poučím. Ano zastupitelstvo se totiž nikdy před soutěží ani po ní neshodlo na tom, že se automaticky podepíše smlouva s tím kdo se umístí na prvním místě. Zastupitelé tak vždy budou rozhodovat o tom kdo a co bude realizovat. To všichni věděli už před soutěží.
Toto rozhodnutí pak je na zastupitelstvu, protože jenom to nese trestně právní zodpovědnost (zákon o obcích) za nakládání s veřejnými prostředky. Žádná komise architektů a podobných lidí nemá právo o něčem takovém rozhodnout. Protože nemůže převzít trestně právní zodpovědnost za zastupitele.
Co bys dělal jako investor, kterému architekt nakreslil dům, ve kterém by jsi nechtěl žít a nelíbil by se ti? Myslím, že bys ho postavit nenechal i kdyby ti další architekt říkal jak je super.
Prosím už tu přestaň pořád dokola lhát.
[16] Vložil: Lolek, 17.6.2017, 20:30:03
[12] Vyzvracel? Pan architekt převedl akorát jaký je amatér (nemohl najít výkresy, ukazoval jenom jakési linky někde na malém pdf, tohle jako mělo někoho přesvědčit, aby mu svěřil zakázku za 4,3 milionu). S faktickými připomínkami se moc nevypořádal. Spíš mi přišlo, že se to tam horko těžko snaží nějak napasovat aby připomínky vyřešil a zároveň nepopřel vše co zatím vytvořil.
[17] Vložil: František P., 17.6.2017, 21:11:17
Pane Michlíčku, jaké politikaření, jaká politika? Vítězný návrh do architektonické soutěže snad podala vaše strana To pravé Meziříčí? Nějak se v tom začínám ztrácet.
[18] Vložil: Tom, 18.6.2017, 18:03:41
14: Nejsem ani jeden z jmenovaných.
Samozřejmě že je soutěž tím pádem k ničemu. Zastupitelé se rozhodli její výsledek ignorovat. Ale já netvrdím, že rozhodla komise jen pomazaných odborníků. V té komisi seděli i zástupci města, které zastupitelstvo loni zvolilo a tím se rozhodlo část svých pravomocí delegovat právě na tuto komisi. Proč teď výsledek ignoruje?
Jsou to vyhozené peníze za soutěž, která přesně, jak píšete, odpovídá situaci s návrhem pana Kokeše. Ovšem tam netuším, jestli probíhala nějaká soutěž nebo jaké bylo zadání.
Znova se ptám - k čemu byla soutěž, jejíhož vítěze pak zastupitelstvo ignoruje? Proč se zastupitelé o soutěž nezajímali v jejím průběhu a vzbouřili se až ve chvíli, kdy byl jasný vítěz? Je to naprosto stejná situace jako s bioplynkou, kterou lidé nejdřív úplně ignorovali a začali se bouřit, až už se mělo stavět. Čekal jsem, že to bude poučení pro příště. Ale vypadá to, že z případu bioplynky se zastupitelstvo nepoučilo.

Ondro, v podmínkách soutěže je jasně uvedeno, že bude město jednat s vítěznými návrhy podle vítězného pořadí. Tady nešlo o žádné jednání, tady si vítěze předvolalo na kobereček zastupitelstvo s tím, že jim má znova převyprávět svůj návrh, který už před nimi podrobně probral jejich zvolený orgán - komise. Taková soutěžní komise je něco jako komise pro místní správu, sportovní komise a další. Mají od města propůjčené určité pravomoci na základě zákona o obcích. Proč si je tedy zastupitelstvo bere zpátky, když si tu komisi ustavilo a zaplatilo? Jsou to vyhozené městské prostředky a navrch ostuda.
A takhle se v Česku na (nejen) na obcích hospodaří často. A mnozí zastupitelé si myslí, že čím delší výběrové řízení bude, tím se navenek zdá být kvalitnějším. Díky tomu oprava náměstí trvá desítky let. Díky!

Lolku, pan architekt zřejmě přesvědčil komisi odborníků a zástupců města už před tím. Nemyslím si, že by bylo stěžejní nějaké pdf. Na mě osobně působil seriozně.
Co bych snad od toho slyšení na zastupitelstvu očekával, je jen upřesnění nějakých nejasností, ale ne veřejný lynč, na který to trochu vypadalo. Dostal pan architekt otázky třeba písemně předem? Pokud by cílem bylo se od něj něco dozvědět a ne ho nachytat na švestkách, očekával bych právě to.
[19] Vložil: Ondra, 18.6.2017, 19:40:41
[18] O jednání šlo, byť se neslo v poněkud ostřejším duchu. Ale někdo kdo chce zakázku za 4,2 mil. by to měl zvládnout a ustát. Nebo vy jste nikdy nebyl u zkoušky, nebo u nějaké prezentace, kdy by se Vás někdo snažil nachytat.
Zase manipulativní až lživé informace, komise má jenom doporučující funkci. VŽDY bude rozhodovat ZASTUPITELSTVO. Napsal jsem Vám to už jednou, ale raději to ještě zopakuji: Rozhodnutí, který návrh se bude projektovat a realizovat je na zastupitelstvu, protože jenom to nese trestně právní zodpovědnost (zákon o obcích) za nakládání s veřejnými prostředky. Žádná komise architektů a podobných lidí nemá právo o něčem takovém rozhodnout. Protože nemůže převzít trestně právní zodpovědnost za zastupitele.A už se s Vámi o tom nehodlám pořád dokola bavit.
Vyhozené peníze. Zase jen lži. Bude se teď jednat s druhým v pořadí, kterého vybrala ta samá komise. Měl by dostat stejný prostor jako pan Mikulášek.
[20] Vložil: Tom, 18.6.2017, 20:55:12
O jaké jednání jde? Vítězného architekta vyzkoušeli u tabule , ale o jednání nešlo.
Uznávám, že máte pravdu v jednom - podle litery zákona je komise poradním orgánem. Celou dobu jde ale pořád o to hlavní - co se celý rok soutěžilo, když najednou výsledek shodí ze stolu to samé zastupitelstvo, které komisi ustavilo? Trvám na tom, že jsou to vyhozené peníze za soutěž. Je sice fajn, že účastníci dostali nějaké ceny, aby na tom nebyli biti, ale k čemu to bylo městu? To si mohli zastupitelé ty návrhy vzít, všechny účastníky si vyzkoušet u tabule a rozhodnout rovnou sami.
[21] Vložil: Ondra, 18.6.2017, 22:30:42
[20] A já trvám na tom, že jste lhář. Sám jste se přiznal! Opakovat se už nehodlám!
[22] Vložil: Tom, 19.6.2017, 07:59:28
Takze argumenty nemate? Typicke.
[23] Vložil: Tom, 19.6.2017, 08:39:00
Když se tak dívám na podmínky soutěže, ona ji vlastně neposuzovala žádná komise podle zákona o obcích. Ona to byla porota podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Žádný poradní orgán. Takže nakonec vlastně pravdu nemáte. Podle zadání www.velkemezirici.cz… porota určí pořadí a vybrané návrhy měly jít do jednacího řízení bez uveřejnění. Kde je to jednací řízení? Nikde, zastupitelstvo vítěze odmítlo.
Přitom podle zákona o zadávání veřejných zakázek:
§ 148
(7) Zadavatel je při výběru návrhu vázán stanoviskem poroty. Zadavatel rozhodne o novém hodnocení návrhů, pokud zjistí, že porota při hodnocení návrhů porušila postup stanovený tímto zákonem nebo soutěžními podmínkami soutěže o návrh. Nové hodnocení návrhů provede původní porota nebo zadavatel ustanoví novou porotu; vždy musí být dodržen požadavek na anonymitu návrhů. Důvody pro nové hodnocení návrhů připojí zadavatel k původní zprávě o hodnocení návrhů.

Takže co teď udělá zastupitelstvo?
[24] Vložil: Honza, 19.6.2017, 10:13:36
Z jakého zákona cituješ? Zákon o veřejných zakázkách
137/2006 Sb. v paragrafu 148 hovoří úplně o něčem jiném:

§ 148Komunikace mezi zadavatelem a dodavatelem

(1) Při komunikaci mezi zadavatelem a dodavateli nesmí být narušena důvěrnost nabídek a žádostí o účast a úplnost údajů v nich obsažených. Zadavateli nesmí být umožněn přístup k obsahu nabídek a žádostí o účast před uplynutím lhůty stanovené pro jejich podání.

(2) Písemnosti podle tohoto zákona lze doručit osobně, prostřednictvím osoby, která provádí přepravu zásilek (kurýrní služba), prostřednictvím držitele poštovní licence podle zvláštního právního předpisu, elektronickými prostředky, prostřednictvím datové schránky, nebo jiným způsobem.

(3) Zadavatel je povinen v souvislosti se zadávacím řízením vést písemnou evidenci všech úkonů učiněných dodavatelem vůči zadavateli a zadavatelem vůči dodavatelům, Úřadu či Evropské komisi. Písemná evidence musí obsahovat pořadové číslo úkonu, jeho označení, datum a identifikační údaje dodavatele.

(4) Žádost o účast v užším řízení, jednacím řízení s uveřejněním nebo soutěžním dialogu může dodavatel učinit též telefonicky; v takovém případě je dodavatel povinen potvrdit žádost o účast písemnou formou, přičemž písemnou formu žádosti o účast musí odeslat zadavateli nejpozději v den uplynutí lhůty pro podání žádostí o účast.

(5) Zadavatel může požadovat potvrzení žádostí o účast podaných faxem způsobem podle odstavce 4 věty první, pokud tento požadavek a lhůtu pro doručení potvrzení uvedl v oznámení o zahájení zadávacího řízení či zadávací dokumentaci.

(6) Nabídky a ostatní písemnosti podle tohoto zákona je možné předložit vždy v českém jazyce, popřípadě v jazyce stanoveném zadavatelem v zadávacích podmínkách. Vysokoškolské diplomy lze předkládat v latinském jazyce.

(7) Zadavatel může stanovit, že uchazeč je povinen zasílat daňové doklady v elektronické podobě. Zadavatel může rovněž stanovit, že uchazeč je povinen zasílat daňové doklady v datovém formátu umožňujícím jejich automatizované zpracování, datovém formátu umožňujícím jejich zaslání prostřednictvím datové schránky, případně zasílat daňové doklady prostřednictvím datové schránky.

(8) Ustanovení odstavců 1 až 6 platí pro část čtvrtou zákona obdobně.

zakony.centrum.cz/za…
[25] Vložil: Honza, 19.6.2017, 11:09:18
Tak už jsem to našel cituješ podle zákona 134/2016 Sb.
zakony.kurzy.cz/134-…
Tento zákon však nevidím v zadávacích podmínkách soutěže napsaný...
[26] Vložil: Honza, 19.6.2017, 11:09:38
Soutěž v Poděbradech, stejný vedoucí poroty, stejné podmínky, ale zcela jiná komunikace od starosty.

Důležitá pasáž:
"Pokud dojde na starostovu myšlenku, na podzim se bude konat referendum, v němž místní odpoví na to, zda si zásadní změnu náměstí vůbec přejí, a v druhém sledu pak vyberou jeden ze čtyř vítězných návrhů. Konečné slovo pak budou mít zastupitelé, kteří by v návaznosti na možný vyhlášený dotační titul mohli o začátku zásadních změn v centru města rozhodnout zřejmě někdy na přelomu letošního a příštího roku."
Zdroj: nymbursky.denik.cz/z…
[27] Vložil: Ondra, 19.6.2017, 15:36:49
[22] Argumentovat pořád dokola proti stejným lžím mě nebaví. Zkuste něco jiného Tome
Honzovi děkuji, za to že uvedl věci na pravou míru. Aspoň jsem to nemusel hledat.
[28] Vložil: Tom, 19.6.2017, 21:10:37
25, citoval jsem z nového zákona, účinného od letoška. Předchozí, který je uvedený v zadávacích podmínkách, zrušil. Nicméně ustanovení, od kterých se soutěž odvíjela, tam jsou stejná:

§ 106 Složení a rozhodování poroty

(9) Zadavatel je vázán hodnocením poroty uvedeným v protokolu o hodnocení návrhů. Zadavatel rozhodne o novém posouzení a hodnocení návrhů, pokud zjistí, že porota při posuzování a hodnocení návrhů porušila postup stanovený tímto zákonem nebo soutěžními podmínkami; za tím účelem může ustanovit novou porotu. Důvody pro nové posouzení a hodnocení návrhů připojí k původnímu protokolu o posouzení a hodnocení návrhů.

Co tam máte Ondro dál?
[29] Vložil: Tom, 19.6.2017, 21:13:32
Jestli byl se soutěží nějaký problém, mělo by na něj zastupitelstvo poukázat. Jinak není důvod věřit argumentům lidem, kteří se soutěží zabývali až ve chvíli, kdy bylo rozhodnuto.
[30] Vložil: Mimochod, 23.6.2017, 00:32:55
Ahoj Honzo a Ondro ve světle nových informací jen podpora Toma
hned v tvé první větě Honzo jsou dvě né pravdy, tak jak chcete hájit argumenty názorovou stranu, která funguje stejně demagogicky a která není schopná ani přijmout referendum protože by se prokázalo, že tentokrát králem co je nahý jste vy potažmo oni.
Soutěž v Poděbradech, stejný vedoucí poroty, stejné podmínky, ale zcela jiná komunikace od starosty.
Domácí úkol: najdi dvě nepravdy nebo jak říkáte vy lži.
[31] Vložil: mimochod, 23.6.2017, 00:47:56
Jo ještě jsem zapomněl
a pak se omluvte
[32] Vložil: Ondra, 23.6.2017, 22:47:43
[30] Já se vyjadřoval ke komentáři 24. Samozřejmě Pan Velička byl v Poděbradech předsedou poroty ve VM sekretářem a pan starosta v Poděbradech nakonec taky referendum požadoval. Mimochodem víš jak dopadl? Referendum zastupitelstvo neschválilo
[33] Vložil: Mimochod, 24.6.2017, 09:23:29
Díky Ondro za uvedení skutečností tak jak jsou pravda, Mimochodem jistě už víš, že tady zastupitelstvo referendum taky neschválí že ?`Proto asi ta konečně svobodná tiskovka většiny zastupitelstva
Diskuse uzavřena.
Facebook Twitter g+ Youtube
VÝPRODEJ: Zimní a softshellové bundy, mikiny, kalhoty, trička, obuv LOAP, ASICS, stany, batohy, spacáky
Nejnovější Nejdiskutovanější Nejčtenější

NovinyVM.cz - nezávislé internetové noviny pro Velké Meziříčí, mikroregion Velkomeziříčsko a kraj Vysočina.
Publikování nebo další šíření obsahu serveru NovinyVM.cz je bez písemného souhlasu ZAKÁZÁNO.
Pokud chcete informace o inzerci nebo napsat redakci - pište na email redakce@novinyvm.cz.
Příspěvky v sekci "Od Vás" nevyjadřují názor redakce, jejich obsah není redigován.
Redakce upřednostňuje rychlost zveřejnění a aktuálnost před gramaticky a slohově bezchybnými články.


Vytvořil Zdeněk Málek - Tvorba webových stránek | SEO by: Optimalizace pro vyhledávače

×

Váš prohlížeč blokuje reklamu

Vážený uživateli, jelikož jste naším pravidelným návštěvníkem, zvažte prosím vypnutí AdBlocku na této doméně.
Příjmy z reklamy nám umožňují nabízet čtenářům obsah zdarma.

V horním panelu prohlížeče klikněte na ikonku ruky na červeném pozadí a zvolte
“Nespouštět na stránkách na této doméně”. Děkujeme!

NÁPOJE MĚŘÍN: Nakupte vánoční dárky u nás
TOPlist