PKS okna
Dnes je 23. září 2017, svátek má Berta, zítra Jaromír.
  • Škola na Oslavické slaví třicáté narozeniny. Na novém nádvoří bylo připraveno vystoupení nadaných žáků školy.
  • V pátek dopoledne začali skládat nový most u pošty.
  • Na mostě u pošty už jeřábem na příč pokládají železa.
  • Děti zkouší hokejové dovednosti na týdnu hokeje.
  • V podvečer se opět před Domusem motaly dva kamiony.

Porovnání okružních a světelných křižovatek pro použití ve Velkém Meziříčí

OSTATNÍ - OD VÁS - 14. 7. 2017

Ilustrační foto ucpané okružní křižovatky v centru města.
Ilustrační foto ucpané okružní křižovatky v centru města.
foto: archiv NovinyVM.cz

Není žádným tajemstvím, že starosta našeho města Ing. Radovan Necid je znám jako obdivovatel a propagátor i realizátor okružních křižovatek.


V posledních měsících se však rozmáchl se svojí energií „na plné pecky“ a zamotal se do prognóz, které si nejlépe uvedeme na příkladu z článku jeho nového propagátora Petrose Martadikise: „Ukazuje se, že nejen v Meziříčí, ale i v celé Evropě se kruháče osvědčují. Proto je nutné zastaralé světelné křižovatky přebudovat. Budeme na kraj apelovat, aby nám obyvatelům Velkého Meziříčí v tom pomohl.“ Nebo také: „Dopravu komplikují semafory – Podle dopravních odborníků světelné křižovatky k přehuštění dopravy přispívají nejvýraznější dílem“ Lze pochybovat o zdravém rozumu uvedených odborníků. Definice pojmu „přehuštění dopravy“ není přesně známá. Lze však vytvořit porovnání s překročením maximální hodinové kapacity dopravy.

 

Okružní křižovatka správně navržená se vyznačuje základní vlastností – zpomalení dopravy. Zpomalení není dáno předpisem, ani dopravní značkou, ale způsobuje je geometrické provedení, které přispívá k bezpečnosti provozu, plynulejší dopravě i zklidnění dopravy. Nedochází-li ke zpomalení dopravy je křižovatka špatně navržená jako meziříčská Třebíčská-Hornoměstská ve směru Brno – Jihlava.

 

Naopak křižovatka světelná je schopna na stejném místě převést větší intenzitu dopravy, než okružní za stejných podmínek. Tato vyšší intenzita, nebo kapacita dopravy je u světelné křižovatky podmíněna dobrým návrhem signálního plánu tj. zařízením ovládajícím semafory i použití vhodných řadících pruhů. Signální plán je podporován detekčním systémem (indukční snímače pod vozovkou, kamery, tlačítko pro chodce). Při zařazení více světelných křižovatek, nebo semaforů na přechodech pro chodce mimo křižovatek vzniká možnost zapojení za sebou nazývaného „zelená vlna“ Nazývá se také zapojením do koordinace. Je-li potřeba v našem městě převést větší počet vozidel a zamezit ucpávání průtahu ve šňůrách a kolonách z D1, je třeba zvolit křižovatky světelné. Výzkumem byly zjištěny následující údaje maximální hodinové kapacity:

Křižovatka okružní: 2000-2500 vozidel za hodinu

Křižovatka světelná: 3000-6400 vozidel za hodinu

 

Každý druh křižovatky má svoje výhody ale také nevýhody. Např. okružní křižovatku nelze žádným způsobem řídit a ovlivňovat. Naplní-li se její kapacita je třeba ji nákladným způsobem přestavět. Nevýhodou světelných křižovatek jsou jejich náklady na provoz, větší počet kolizních bodů a potřeba elektrické energie k provozu. Kdo se chce podrobněji informovat o porovnání křižovatek, může vložit do internetového vyhledávače název odborného pojednání: "Okružní křižovatky vs. Světelně řízené křižovatky“.

 

Živelně a nesprávně vzniklé okružní křižovatky v podstatě politickým rozhodnutím na místech, které kapacitně nezvládnou, začínají být i v ČR nahrazovány světelnými. Nenechme se proto i u nás zmást odborně nepodloženými články. Jejich závěry jsou propagandou připravovány k proniknutím do „Bílé knihy dopravy II.“ Potom by byla pozdější náprava situace značně nákladná.

 

Na závěr ještě využité rčení, které před léty uplatňoval starosta města ve směru k zastupitelům: “Nemůžeme si dovolit luxus neshody“. Toto rčení se stalo po dlouhé době používání již přežité. Jeho přiléhavou obdobou v záležitosti velkomeziříčských křižovatek je: Nemůžeme si ve Velkém Meziříčí dovolit luxus okružních křižovatek, dokud nebude uskutečněn celkový obchvat města, nejlépe mezi sjezdy z D1 západ východ.


Autor: ing. Antonín Dvořák

Publikoval: -kas-

Čtěte také

10. 4. 2017 - Chyba v Matrixu

Je až k neuvěření, čeho jsou Američané schopni ve své snaze, zbavit se Bašára Asada, legitimního prezidenta Sýrie.

27. 7. 2017 - Refendum bude - rozhodnou občané

Do dnešního dne náš návrh na vyvolání referenda podpořilo přes jeden tisíc zdejších obyvatel, tedy asi 10 procent voličů Velkého Meziříčí a místních částí.

14. 6. 2017 - Hledám spřízněnou duši, která by měla chuť být se mnou jako spoluhráč v paralympijské sportu boccia

Jsem žena, spastička (tělesně postižená), pohybuji se na elektrickém vozíku,potřebuji pomoci úplně ze vším co se týče hygieny, mám špatnou orientaci v prostoru ….

29. 6. 2017 - Pátrání po odcizeném kole

Dne 29.6.2017 bylo odcizeno v odpoledních hodinách před lékárnou U Josefa horské celoodpružené kolo GIANT ANTHEM.



Komentáře ke článku

Počet komentářů 25.

[1] Vložil: josef, 14.7.2017, 15:58:08
kruhac byl uz pred 100 roky,clanek je vic nez usmevny
[2] Vložil: fanuc, 14.7.2017, 18:42:04
Ten článek jsou přesná fakta.
[3] Vložil: Jarda, 14.7.2017, 21:02:25
Není pravda, s článkem nesouhlasím. Nejnovější testy ukazují, že efektivita kruháčů je asi o 10-30% lepší (může být i vyšší dle velikosti kruháče, čím větší tím efektivnější) než klasická světelná křižovatka. Největší deviza je v plynulosti provozu a tedy i snížení emisí projíždějících vozů. Jen v česku neumí řidiči na kruhové objezdy najíždět, bojí se a zastavují jako by na stopku a tudíž způsobují výrazné kolony a zaseknutí. Potkat blbce u kruháče je katastrofa. Není to tedy o semaforech, ale o tom, že lidi kruháče neumí používat. Od té doby co je kruháč dole na třebíčské jsem ještě nezaznamenal kolonu která by byla za koníčka, před tím to běžně stávalo až za koleje i výš....realiata versus kecy v kleci.
[4] Vložil: Jarda, 14.7.2017, 21:03:43
k bodu 3, myšleno za Jelínkovku:-)
[5] Vložil: Lojza, 14.7.2017, 21:10:34
3, 4 - Jenže tam nebyla světelná křižovatka, srovnáváte nesrovnatelné
[6] Vložil: Drrrrban, 14.7.2017, 21:53:47
Možná jde o to, že ten "kruháč" je tak malinkatej....proto se tam mnoho lidí bojí najet, když auta prakticky najíždí kousek vedle sebe. Je to kruháč za každou cenu!
[7] Vložil: rozum, 14.7.2017, 22:56:10
Bylo by dobré, aby se konečně někdo zamyslel nad kompletním řešení dopravy, cyklostezek, pěších zón, rekonstrukcí náměstí atd. ve VM. Všechno se řeší samostatně. Prvně Novosady, pak Karlov, pak Františkov, pak Náměstí, pak prostor v bývalém Svitu, pak najednou odbočka u pošty, pak malej, velkej obchvat atd... někdo by se měl zamyslet, jak propojit vše dohromady a ne řešit dílčí úseky samostatně. Jsme v dolině a ještě skrze VM tečou 2 řeky a silnice II/602 je jediná rychlá alternativa při problémech na D1. Nemůžeme řešit vše dle aktuální nálady vedení města, ale chce to nějakou koncepci. Bílá kniha dopravy je na nic. V zájmu VM to chce komplexní řešení a jediné co se dá ovlivnit v rámci průjezdnosti automobilů je světelná signalizace. Při problémech na D1 většinu okružních křižovatek zasekají tranzitní kamiony.
[8] Vložil: Budvar, 15.7.2017, 12:12:42
Ty kruháče by kapacitně stačily, musel by se ale dodržovat zákaz tranzitu. Takovou vozovou hradbu neměli snad ani husité...
[9] Vložil: En, 15.7.2017, 22:15:09
Jsem šťastná za kruháč na Třebíčské. Jezdím tudy každý den do práce a nečekám půl hodiny jako dřív, než odbočím na Hornoměstskou. Jen ta paka, co najedou a zůstanou na kruháči stát a pak neprojedou ani ti z Třebíčské, i když by mohli, tak těm bych nakopala pr..zadek. To jsou fakt hovada neandrtálská.
[10] Vložil: Pepe, 16.7.2017, 20:19:14
Kruháč je skvělá věc, jenže na tak frekventované silnici jako je 602 přes VM by měl mít patřičné rozměry a provedení. Oba kruhy, u Třebíčské a pod karlovem jsou tak pro sídlištní klidný provoz. Taky to komplikuje blízkost světelné křižovatky, na červenou se to prostě zablokuje. Ten na Třebíčské se klidně mohl ještě zvětšit, prostor tam je.
[11] Vložil: Jarda, 16.7.2017, 22:25:22
Musím souhlasit s Pepém. To co je ve VM nejsou okružní křižovatky, ale pidi kruháčky. V jednom směru se dají projet klidně i devadesátkou a to bezpečnosti nepřidá. Největším problémem je blízká křižovatka se semaforem, která je cca. do 100 metrů, takže červená stopne provoz i na okružní křižovatce.
[12] Vložil: levandulová, 17.7.2017, 12:14:06
Lidi fakt neumí jezdit. Pořád před kruháčem zastavují a to je katastrofa. Když se za někým blížíte ke kruháči a vidíte že je volno a on na poslední chvíli před váma najednou zastaví....asi je potřeba z těch aute vylézat ven a začít si dávat přesdržku! Jinak to asi nepůjde. Normálně mu ukopnout zrcátko a jak otevře dveře fik mu ji! Nic jinýho už mě nenapadá, už na to fakt nemám nervy!
[13] Vložil: zdenal, 17.7.2017, 12:20:15
To zastavování na kruháči nedělají jen starší řidiči. Včera mě pobavil nabušený motorkář co tam zastavil ve směru od města na kruháči pod hradbama a nevědl si rady a raději dával všem přednost. K velké radosti za ním stojících. Raději na ně trubte než násilí!
[14] Vložil: místní motorista, 17.7.2017, 21:23:56
Neexistuje lepší způsob úrovňového křížení silnic, než kruhová křižovatka. To je dávno známá věc. K tomu je ale nutné podotknout, že hustotě dopravy musí odpovídat i velikost kruhové křižovatky. Jen dostatečně velký průměr objezdu může zaručit plynulý a bezproblémový průjezd. "Kruháč" na Hornoměstské je nepovedený až nebezpečný ( zejména vozidla od Jihlavy si rychlou jízdou přímo přes střed křižovatky vynucují přednost), že světelná křižovatka by zde byla asi vhodnější. Pak se ani nelze divit větší "ostražitosti" některých řidičů při vjíždění do takové nepovedené křižovatky. Stejně nepovedený kruhový objezd s malým průměrem by stál také hned na další křižovatce ve směru na Brno. A pokud by se nepřesunul sv. Josef, nebylo by místo pro funkční "kruháč" ani tam. Prostě jedna, jediná silnice přes město, která prakticky obsluhuje všechny části města, nemůže stačit a je jedno, jaké budou křižovatky. Pomoci může jen a pouze další paralelní komunikace (východ-západ) uvnitř města, klidně limitovaná jen pro osobní vozidla. Ta by mohla pro řadu místních podstatně zkrátit dobu strávenou na "páteřní" komunikaci. Bez toho se zlepšení situace s dopravou ve městě nikdy nedočkáme.
[15] Vložil: rejpal, 18.7.2017, 07:10:06
12.Jedna jste asi vy.Pokud jede někdo z Třebíčské,a odočuje hned do prava,nedá blinkr,to stejné z města na JI,a někdo najede do kruhu,má jej ve dveřích.A je viník,že nedal přednost.Na kruháči,jako je u Hyundaye,to je možné,ale na tomto malém,opravdu ne.Takže facku si dejte sama.Když už tam chtěli zdržovat,tak semaforem.Ale tento malý kruháček patří na dětské hřiště.
[16] Vložil: sick, 18.7.2017, 07:11:07
Další experti na kruháči zase nedávají při výjezdu blinkr vůbec nebo až na poslední chvíli, takže se nedivím že někdo radši zastaví.
[17] Vložil: x, 18.7.2017, 08:30:29
kruhac muze fungovat jen kdyz vsichni budou najizdet stejne rychle. Pokud pitomci od Jihlavy leti jak hovada, tak se pak neni cemu divit, ze u toho kruhace nekteri ridici zastavi. Pouziti blinkru je taky velky problem. Dost lidi se neobtezuje, protoze prece vi kam jedou... a nebo na tak malem kruhaci to ani neni videt, ze auto blika...
[18] Vložil: xyz, 18.7.2017, 10:25:13
Prvně by se tady po nich museli "řidiči" naučit jezdit. Člověk potká za jednu cestu po VM takových blbců, až to není možný.... Nepoužívají blinkry, z Karlova každý druhý vlítne na kruháč, aniž by se podíval, jestli po něm někdo nejede
[19] Vložil: x, 18.7.2017, 10:56:24
lidi jsou za volantem strašně bezohlední. Někdo letí jak kokos a jinej jede jako připo.ranej. To je taky špatně. Dávání blinkrů je obecně problém, denně potkávám auta, který přibrzdí, zastaví (v té chvíli už je naprosto jasné, že bude odbočovat) a pak při zatočení dá blinkr... to už si zbytečně ošoupává páčku. Prvně blinkr a až pak brzda. Je to jednoduché pravidlo a dá se skoro vždy dodržet.
[20] Vložil: Pavel, 18.7.2017, 14:55:17
To co je ve VM je nešťastné řešení. Okružní křižovatky jsou tak malé, že nedokáží auta v některých směrech donutit zpomalit a za druhé kousek od okružních křižovatek jsou světelné a je z toho paskvil, který akorát při větší zátěži ucpává hlavní a jedinou komunikaci ve městě, kterou je II/602.
[21] Vložil: rejpal, 19.7.2017, 07:23:09
15. Dal jsem si přes dršku!
[22] Vložil: rejpal, 19.7.2017, 17:09:12
21.Tak si dej ještě minimálně dvě,ať se probereš.
[23] Vložil: Matcheta, 24.7.2017, 11:32:32
😁😁😁 taky zuřím, když někdo pripo.rane zastavuje u kruhace v momentě, kdy se k němu teprve blíží auto. Ještě lepší zážitek je na kole na obrkruhaci když ficim a těsně před kruhacem mě předjede auto a pak pripo.rane zastaví, protože deset metrů od něj se pomalu blíží auto. Kruhac je fajn myšlenka, ale ne na moje nervy se zdejšíma ridicema 😁😁. A vůbec nej důležitej kruhac mají podle mě v Dolních Heřmanicích 😎 při jejich hustotě dopravy vskutku nezbytnost 😉
[24] Vložil: rejpal, 25.7.2017, 06:05:22
22. další dvě, děkuji za radu!
[25] Vložil: rejpal, 25.7.2017, 06:57:28
24.Primitive,ještě ti nedošlo,jak jsi ubohý,že si nejsi schopen ani vymyslet svůj nick?Prostě,bezmozek.
* Komentář: 
* Jméno:
  Email: 
   

Poznámka: Příspěvky vyjadřují názory uživatelů, nejsou nijak upravovány a redakce za ně nenese odpovědnost. Urážlivé, vulgární, reklamní nebo jinak nevhodné příspěvky mohou být smazány.
V krajním případě může redakce diskuzi ke článku uzavřít. WWW adresy zadávejte ve tvaru www.stranka.cz
Pokud najdete na NovinyVM.cz pravopisnou nebo věcnou chybu, napište nám na email info@novinyvm.cz.

Znovu načíst stránku

 
Facebook Twitter g+ Youtube
Knihovna Velké Meziříčí hledá KNIHOVNÍKA
Nejnovější Nejdiskutovanější Nejčtenější

NovinyVM.cz - nezávislé internetové noviny pro Velké Meziříčí, mikroregion Velkomeziříčsko a kraj Vysočina.
Publikování nebo další šíření obsahu serveru NovinyVM.cz je bez písemného souhlasu ZAKÁZÁNO.
Pokud chcete informace o inzerci nebo napsat redakci - pište na email redakce@novinyvm.cz.
Příspěvky v sekci "Od Vás" nevyjadřují názor redakce, jejich obsah není redigován.
Redakce upřednostňuje rychlost zveřejnění a aktuálnost před gramaticky a slohově bezchybnými články.


Vytvořil Zdeněk Málek - Tvorba webových stránek | SEO by: Optimalizace pro vyhledávače

×

Váš prohlížeč blokuje reklamu

Vážený uživateli, jelikož jste naším pravidelným návštěvníkem, zvažte prosím vypnutí AdBlocku na této doméně.
Příjmy z reklamy nám umožňují nabízet čtenářům obsah zdarma.

V horním panelu prohlížeče klikněte na ikonku ruky na červeném pozadí a zvolte
“Nespouštět na stránkách na této doméně”. Děkujeme!

Lisovna plastů, spol. s r.o. hledá zaměstnance
TOPlist