Dnes je 9. srpna 2020, svátek má Roman, zítra Vavřinec.
  • 2. ročník Voříškiády ve Velkém Meziříčí.
  • XII. ročník Heřmanické dechovky je v plném proudu.
  • Nové parkoviště u ZŠ Školní je již vydlážděné.
  • Na náměstí probíhá FUNNY FEST.
  • Budova pro sportovní zázemí u hřiště v Oslavici má již základovou desku.

Glosa týdne - 5. díl: Děti jsou naše budoucnost

SERIÁLY - GLOSA TÝDNE - 12. 2. 2012 - komentářů 0

Martin Klement, Mostiště.
Martin Klement, Mostiště.
foto: Jiří Michlíček

Je také jasné, že naše děti jednou povedou tento stát. Budou k tomu zajisté potřebovat vzdělání. Dnešní vláda jim však v tomto (a nejen v tom) tak trochu hází klacky pod nohy.


Nejenže je dnes vzdělání našich dětí na mnohem horší úrovni než v minulosti, ale vláda ničí snad vše, co zde již dlouhá léta fungovalo. Vzdělání dosud dostávali, díky speciálnímu vzdělávání i děti, které mají se vzděláváním potíže. Díky tomu je v naší republice pouhé jedno procento negramotných, na rozdíl od jiných evropských států, kde se jedná o více než deset procent populace. Vládní strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2012-2015 přesto počítá s transformací speciálních a praktických škol. To odmítají speciální pedagogové, politici i veřejnost.

 

„Tyto školy mají své opodstatnění, nelze rušit něco, co je funkční, co perfektně funguje, co se k nám chodí učit z ciziny. Tyto děti jsou mnohem lépe připraveny pro integraci do společnosti, než kdyby byly hozeny do běžné školy, kde nemají vytvořeny odpovídající podmínky a kde se jim učitelé nemohou věnovat tak, jako ve speciálních školách.“ Říká poslankyně Marta Semelová. Europoslanec Jaromír Kohlíček (který za absolutní zvěrstvo považuje už rozbourání jednotných osnov) dodává: „Je potřeba pokračovat ve vyrovnávacích třídách, v možnosti prostupnosti, která zde je. A abychom tak, jak to bylo vybudováno za posledních sto let, zachovali speciální školství. Máme vypracovaný systém, který nám závidí v celé Evropě. Jestli chceme tohle zrušit, tak to je na kriminál!“

 

Se stejnou vervou se v rámci likvidace fungujícího pustila koaliční vláda i do transformace kojeneckých ústavů a dětských domovů, která v podstatě znamená jejich zánik. S kritikou mezinárodních institucí (že v institucionální péči tu končí velké množství dětí) za zády, se nechal slyšet ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek. „V případech, kdy z jakýchkoli důvodů dítě nemůže být vychováváno v rodině, měla by být náhradní rodinná péče prvořadým řešením situace dítěte. Institucionální výchova může být východiskem jen tehdy, pokud bude vyhodnocena jako nejlepší postup v zájmu dítěte.“ Ona se poněkud plete už mezinárodní komise, když mluví o tom, že tu jsou velké, až 300členné skupiny dětí. My však máme péči rodinného typu, kde na osm dětí připadají tři vychovatelé, kteří se po osmi hodinách střídají. Tyto děti mají stálou péči, mají jistotu pravidelnosti, vědí, kdo k nim patří, tvoří jeden celek. Vláda se tak znovu hodlá podřídit světovým receptům, bez ohledu na specifika ČR a na naše tradice, které daly základ propracovanému systému péče o ohrožené děti. V našich ústavech pracují kvalifikované síly, díky čemuž se dětem, které se v těchto zařízeních ocitnou, dostane při řešení jejich problémů odborná pomoc. Pěstouni, kteří by byli motivováni pouze finanční odměnou a neměli by morální a odborné kvality, by asi přínosem pro výchovu dětí zrovna nebyli. Vždyť i dnes se setkáváme s případy, že se děti vracejí od pěstounů do dětských domovů a prosí, aby se nemusely do rodiny vracet.

 

Také prohlášení ministra Drábka se jeví ve zcela jiném světle, když si uvědomíme, kolik dětí se dostává do institucionální péče díky rozsudkům soudů, které odebírají děti rodičům, jež se díky ztrátě zaměstnání a mnohdy i bydlení, nemohou o své ratolesti náležitě postarat. Dejte lidem možnost živit se prací, zlevněte jim bydlení a budou se o své milované děti starat sami. Vaše protipopulační politika a odírání již dnes chudých lidí, vhání děti do ústavů a dospělé mnohdy dohání až k sebevraždám! Místo stálého škrtání si vezměte příklad třeba v Brazílii, kde prezidentka Dilma Rousseffová oznámila, že její vláda má v úmyslu pro letošní rok umožnit vyšší příjmy a vytvořit nové pracovní příležitosti v rámci ekonomického růstu své země. „Zvýšení je velmi důležité, protože rodiny spotřebují více a budou lépe žít. Tím budou zvyšovat poptávku ve prospěch národního průmyslu a zemědělství, našeho obchodu, sektoru služeb, budou udržovat dynamiku a chod naší ekonomiky tak, aby Brazílie dále rostla. Naši „odborníci“ to však vidí žel úplně obráceně…


Autor: Martin Klement, Mostiště

Publikoval: -mk-

Čtěte také



Komentáře ke článku

Počet komentářů 4.

[1] Vložil: Zoretka, 13.2.2012, 15:40:38
Bohužel je to smutné , když zavedené a dobře fungující se ruší . Nečeká naše děti nic dobrého . Vždyť ani matky se nemohou plně věnovat výchově svých dětí , protože když sežene práci tak je ve velké míře na 12 hodin a v mnoha případech i otcové pracují v nepřetržitých provozech . Jak asi má v těchto případech fungovat rodina ? Když zůstane matka doma , tak žijí na hranici bídy . Tak to je teda pokrok !
[2] Vložil: TRUHLIK, 13.2.2012, 21:31:25
Degradace skolstvi zapocala ve chvili,kdy nase kapitalisticka spolecnost zacala vzdelani stavet do ekonomicke roviny,to znamena,soukrome skoly,naplnenost skol a tim spojeny strach ze zavirani,dotace na zaka,skolne.Kapital zacal ovladat i tuto sferu.Produkujeme kvanta absoloventu maturitnich oboru a rovnez vysokoskolaku,viz.scitani lidu.Je treba se zamyslet zda tito absoloventi maji stejnou kvalitu jako jejich drivejsi kolegove a nebo absolvuji z vyse uvedenych duvodu i slabsi,nebo solventnejsi.Taky je potreba si rict jestli situaci kolem ucnovskych oboru nezpusobujeme sami.Nevnimaji snad deti od mala pohrdani manuelni praci?Neslysi snad porad uc se at nemusis pracovat?Neni snad neuspech ve skole bran jako selhani?Pojdme zacit znovu tak jak to umime,nebo jsme umeli!Zastavme tuhle pohromu!!!!
[3] Vložil: Jen, 14.2.2012, 22:32:49
Možná kdyby učňáky dokázaly potenciální učně nějak přilákat, netoužil by každej jen po gymnáziích a vysokých školách. Vůbec to není jen o soukromých nebo státních školách. Je to o přístupu ke žákovi a o rodičích.
[4] Vložil: Martin, 18.2.2012, 19:13:37
Prostě kdyby tu maturitu a ten diplom nemohl dostat každý akademicky (pod)průměrně nadaný jedinec, bylo by všem dobře, včetně těch, co by letěli - konečně by poznali, že jejich místo je jinde. Na VŠ má nějakých 20 % populace, dnes je na VŠ přes 70 %. Kde jinde je potřeba hledat kořeny nedostatku financí pro VŠ, pokles standardu výsledků vzdělávání i dnešního nedostatku kvalitních řemeslníků a dalších kvalifikovaných manuálně pracujících? Ale tenhle trend se prosadil teprve nedávno po vzoru západních zemí. Buď je to totální chaos a nekoncepčnost anebo cílená snaha znehodnotit vzdělání.
Diskuse uzavřena.

Facebook Twitter g+ Youtube
ZŠ Sokolovská: Hledáme učitelku/učitele
Nejnovější Nejdiskutovanější Nejčtenější

NovinyVM.cz - nezávislé internetové noviny pro Velké Meziříčí, mikroregion Velkomeziříčsko a kraj Vysočina.
Publikování nebo další šíření obsahu serveru NovinyVM.cz je bez písemného souhlasu ZAKÁZÁNO.
Pokud chcete informace o inzerci nebo napsat redakci - pište na email redakce@novinyvm.cz.
Příspěvky v sekci "Od Vás" nevyjadřují názor redakce, jejich obsah není redigován.
Redakce upřednostňuje rychlost zveřejnění a aktuálnost před gramaticky a slohově bezchybnými články.


Prodávejte on-line na kvalitním a responzivním e-shopu.

×

Váš prohlížeč blokuje reklamu

Vážený uživateli, jelikož jste naším pravidelným návštěvníkem, zvažte prosím vypnutí AdBlocku na této doméně.
Příjmy z reklamy nám umožňují nabízet čtenářům obsah zdarma.

V horním panelu prohlížeče klikněte na ikonku ruky na červeném pozadí a zvolte
“Nespouštět na stránkách na této doméně”. Děkujeme!

BANNEROVÁ REKLAMA FUNGUJE!
TOPlist