Dnes je 24. ledna 2022, svátek má Milena, zítra Miloš.
  • U firmy Draka kabely se stala dopravní nehoda.
  • Dnes se mělo odehrát přípravné utkání FC VM - AFC Humpolec, ale počasí bylo proti.
  • Město aktuálně nechává předělávat bývalý internát zemědělky na byty pro seniory.
  • Oprava kurtů na Areálu zdraví.
  • Policisté pátrají po pachateli, který posprejoval vrata garáže na Bezručově ulici.

Otevřený dopis pro radní Kružíkovou od studentů gymnázia

ZPRÁVY - VELMEZOVKY - 27. 1. 2011 - komentářů 0

Vážená paní doktorko Kružíková, rádi bychom se vyjádřili ke krajem navrhovaným změnám v oblasti školství. Jsme plnoletí studenti Gymnázia ve Velkém Meziříčí a k těmto změnám máme mnoho výhrad, které si Vám touto cestou dovolujeme sdělit.


Podle nastíněného plánu se mohou naší školy týkat následující kroky: zrušení osmiletého gymnázia, jehož jsou někteří z nás studenty, dále pak sloučení gymnázia s Hotelovou školou Světlá a se Střední školou řemesel a služeb.

 

Vašemu hlavnímu argumentu, že osmileté gymnázium podporuje jakési elitářství, si dovolujeme oponovat. Naopak si myslíme, že studenti osmiletého gymnaziálního studia jsou nezanedbatelnou vrstvou společnosti, která si zkrátka vybrala pro svůj rozvoj jen obtížnější způsob studia. Z vlastní zkušenosti víme, že tyto studenty osm let na gymnáziu nijak neomezuje v kontaktu s jejich vrstevníky z jiných škol. Krajem chystané změny chápeme jako omezení možnosti výběru. Rádi bychom Vás upozornili na fakt, že posledními, kteří rušili osmiletá gymnázia, byli komunisté v padesátých letech minulého století.

 

Fakt, který kraj při svém plánování zřejmě nezohlednil a který chápeme především my díky aktivnímu pobytu mezi studenty, je tento: omezení počtu škol na malých městech povede ke zvýhodnění velkoměstských studentů. Nemůžeme hovořit o rovnosti přístupu ke vzdělání, pokud se někteří žáci takřka zbytečně dostanou do situace, kdy na osmileté gymnázium budou muset dojíždět několik desítek kilometrů. Jako úplně scestný pak vnímáme názor, že osmiletá gymnázia „berou dětem dětství“. S odkazem na sebe Vás ujišťujeme, že frustrací určitě netrpíme a těšíme se na univerzitní studia.

 

V souvislosti se slučováním škol byly krajem rozeslány dopisy, ve kterých naše rodiče uklidňujete, že se změny studentů téměř nedotknou. Domníváme se, že sloučením gymnázia a středních odborných škol dojde ke zhoršení kvality výuky na obou stranách. Není přece možné sloučit tři různé školy v jednu, aniž by se to nepodepsalo na výsledcích studentů. A o ty, jak proklamuje ministr školství Josef Dobeš, jde především.

 

Dovolte nám upozornit Vás i na to, že ztráta několika žáků pro základní školy, kterou obhajujete rušení osmiletého gymnázia, není zdaleka tak závažná. Podle našich zkušeností (pocházíme z různých základních škol) odchází z pátého ročníku každé školy přibližně čtyři žáci ročně. Sama jistě uznáte, že takový počet chod školy neohrozí.

 

Chápeme Vaši snahu ušetřit. Stejně tak rozumíme nutnosti propouštění učitelů. Ale z Vašich materiálů na reorganizaci škol vyplývá, že ušetřené peníze padnou na byrokratické a zbytečné funkce typu manažer kvality.

 

Apelujeme na Váš zdravý rozum a doufáme ve změnu způsobu šetření v oblasti školství, bez této víry by na nás Vaše jednání působilo jako útok proti vzdělanosti obecně.

 

Paní doktorko Kružíková, před 112 lety naši předkové zakládali Gymnázium ve Velkém Meziříčí, aby dosáhli zvýšení úrovně vzdělávání a kvality života na Velkomeziříčsku. Vy a Vaši kolegové jste získali ve volbách v r. 2008 právo tuto školu po čtyři roky spravovat, neusilujte tedy o její zánik.

 

Ve Velkém Meziříčí, 25. ledna 2011

 

S úctou plnoletí studenti Gymnázia ve Velkém Meziříčí


Autor: Karolína Vaverková

Publikoval: -mk-

Čtěte také

1. 12. 2021 - Představenstvo SVK definitivně potvrdilo cenu vody stejné jako loni

Předsednictvo Svazu vodovodů a kanalizací Žďársko dne 25. 11. 2021, s odkazem na své usnesení ze dne 30. 09. 2021, potvrdilo výši celkové ceny vody 103,10 Kč na rok 2022 a schválilo...

4. 10. 2021 - Regionální televize i-vysočina.cz od 1. října vysílá po celé Vysočině

Obyvatelé Vysočiny se mohou těšit na rozšíření vysílání regionální televize na celou Vysočinu.

20. 10. 2021 - Od 27. října přibude na Třebíčské další semafor

Po částečném zprovoznění mostu na Třebíčské se na tuto ulici po delší době 27. října vrátí doprava, proto bylo nutné vyřešit omezení, které je na křižovatce Třebíčská-Oslavická, i zde bude provoz řídit...

16. 6. 2021 - Další očkování ve městě se uskuteční 17. a 18. června

Tento týden proběhnou hned dva očkovací dny.


Komentáře ke článku

Počet komentářů 61.

[1] Vložil: kajan, 27.1.2011, 11:07:02
Už se těším na ten název školy:
Hotelová škola Světlá a Obchodní akademie a Gymnázium a Střední škola řemesel a služeb Velké Meziříčí nebylo by rovnou lepší napsat Střední škola Velké Meziříčí??? Jak absurdní !!!
[2] Vložil: xXx, 27.1.2011, 16:37:34
Se z toho všichni neudělejte .. :D:P Škola jako škola ne a je jedno jestli má v názvu hnojná nebo nic nedělající .. Prostě Gympláci se neumí smířit s tím že jim nebude stačit Gympl a budou muset jít ještě dále ..
[3] Vložil: :-), 28.1.2011, 14:44:09
to xXx: Spíš gympláci ví, že jdou potom ještě na VŠ a rádi by tam odešli dobře připravení a na nějaké úrovni...
[4] Vložil: ----, 29.1.2011, 08:34:14
Je to vše hezké, ale v době kdy už nemají obyčejní lidé ani na elektřinu tak asi zbytečný luxus ne? Učební plán a osnovy jsou dané a v jakých prostorách se bude učit je snad jedno ne? S propouštěním ve sboru pedagogů jen souhlasím .Jen se jim přidává a za co? Jaké mají rizika? Policistům a zejména MP strážníkům se jen s prominutím sere na hlavy a učitelé ti jsou někdo. Je potřeba se také podívat z okna. Mnoho občanů už tuhle dobu nezvládá jsou na dně ne vlastní chybou. Tak je také potřeba padnout do reálu a to zejména ve školství...
[5] Vložil: Tom, 29.1.2011, 21:06:36
Co se sloučením škol de facto stane? Pravděpodobně nedojde k rozprodeji budov a nezmění se ani osnovy pro jednotlivé obory. Ani se žáci ze zemědělky hromadně nepřestěhují do budovy gymnázia a nesníží "prestiž" gymnázia. Ona prestiž gymnázia dokonce ani nemá vliv na budoucí život studentů, kteří budou stejně po absolvování středoškolského studia pravděpodobně pokračovat na vysokou školu.
Stěžejní novinkou bude hlavně to, že peníze už nepůjdou do několika samostatných institucí, ale jedné instituci. Ta bude mít nejspíš jen jednoho ředitele - tedy úspora. Stejně tak se otevírá prostor pro možnost výměn inventáře jednotlivých škol či doplnění některých nedostatečně naplněných vyučovacích předmětů žáky jiného oboru.
Takový studijní komplex, který bude zastřešovat několik středoškolských oborů, nebude žádnou novinkou. Univerzitní struktura se také skládá z fakult se zcela odlišnými obory a nikoho to po staletí nepřekvapuje.
Zrušení osmiletého gymnázia - jestliže z každé základní školy ve Velkém Meziříčí odchází pouze 4 žáci ročně, proč je nutné si kvůli tomu ve Velkém Meziříčí vydržovat osmileté gymnázium? Není to zbytečný luxus?
Navzdory argumentům uvedeným v otevřeném dopise tvrdím, že pravým důvodem zbytečného humbuku kolem slučování je strach žáků (či rodičů) gymnázia z toho, že zemědělka sníží prestiž školy. Nicméně uvědomte si, že v přijímacím řízení na vysoké školy se zohledňují skutečné studijní výsledky, nikoli váš "původ".
[6] Vložil: -----, 30.1.2011, 10:37:07
Také s tímto názorem souhlasím, je to humbuk kůli ničemu..
[7] Vložil: kozénka, 30.1.2011, 10:38:03
Na jiném místě jsem psal,že to,co zde bylo zaběhnuté,a fungovalo,současná totalita likviduje,a zlikvidovala.Ne jen školství.Dále nechápu,proč se dělají rozdíly mezi školami.Možná absolventi zemědělky dokáží víc,jak gymnazisté,či vysokoškoláci.Vše je to jen a jen v lidech.Znal jsem jednoho,už nežije,co říkal,že má čtyři tituly,a to mu stačí.Zatlouct hřebíček,či rozdělat oheň,to bylo pro něj neřešitelná věc.Takže nejen škola,ale i praxe je důležitá.To stejné,když vidím nabídky práce,kde se píše,že není třeba výuční list,ale maturita,mě přivádí k úsměvu.Co to může být za práci.Protože žijeme v tržním hospodářství,jak nám je vnucováno,musí si každý uvědomit,že z nostalgie se asi žít nedá.Byl tu okres,dnes se jeho sídlo asi zbourá.Bylo zde gymnázium,tak se taky zbourá.Nová doba.Kdopak asi zvonil klíči,nebyli to studenti?Tak proč ten pláč?
[8] Vložil: PŠ, 30.1.2011, 13:24:50
To si opravdu myslíte, že gymnazisté jsou takoví povrchní protivové, že by jim vadila přítomnost cizích žáků v budově? Jde prostě o to, že jsme si zažili osm let na této moc fajn škole a jsme si jistí, že její zrušení by bylo pro město a okolí opravdovou ztrátou. Víme, co nám tato škola dala a víme, že je toho mnohem víc, než nám vzala a samozřejmě nám připadá líto, aby další generace neměli možnost si tuto cestu vybrat. Tímto nechci naznačit, že základka je "naprd", jen je dobré mít na výběr. Toť vše.
[9] Vložil: -------------, 30.1.2011, 19:24:29
K tomu zvonění klíči(7)...to jsme si teda pomohli....od rána do večera i v noci makej, za nic. Nažer se ve supermarketu zaplať nájem, choď pěšky , nedej Bože by jsi šel k lékaři, spoř si na důchod a brzy umři to jsme si pomohli to ano .....Díky....Všem co zvonili Díky...A k (8),
prostě je taková doba že na nic není a obyčejný člověk si nad poměry nežil nikd ale vždy to vše zaplatí Bohu žel....jsou i jiná Gymnázia prostě je to tak...
[10] Vložil: rejpal, 30.1.2011, 19:24:39
Tak si vzpomínám.V roce 89,to byli právě studenti gymnázia,a jejich soudružka profesorka,co dělali revoluci ve městě,posléze OF.Dnešní studenti by měli těmto,možná i někteří rodičům,kteří tam studovali poděkovat,a ne psát petice.
[11] Vložil: Tom, 30.1.2011, 21:00:27
8: Nikdo netvrdí, že bude gymnázium zrušeno. Sloučením pravděpodobně nepřijde ani o budovu, ani o inventář, možná ani o zaměstnance. A výběr tu stále zůstane, nikdo přece nemluví o rušení oborů.
10: Samozřejmě na petici má právo každý občan. Jenom je v jeho vlastním zájmu, aby si předem rozmyslel, jestli má taková petice smysl, co mu má přinést a jestli je reálné získat pro ni dostatečnou podporu. Uvažujme: předpokládám, že sloučením škol ničeho neztratí zemědělka, ničeho neztratí hotelovka a obchodka. Jediná instituce z trojlístku, která domněle může něco ztratit (prestiž), je gymnázium. Ale co konkrétně by mělo podle petentů prestiž gymnázia snížit? Jde přece jen o změnu hlavičkového papíru...
[12] Vložil: Petr, 30.1.2011, 23:07:35
Jasně, proč ne... A když už sme u toho slučování, tak co takhle sloučit všechny kraje? A nemusíme zůstat jenom u krajů, proč nesloučit opět Česko a Slovensko? Nemělo by to přece žádný vliv, jenom by se změnil název státu. Vlastně nemusíme zůstat tak nízko, můžeme sloučit všechny státy světa. To že jsou úplně rozdílné je nepodstatné.
[13] Vložil: Tom, 31.1.2011, 08:16:56
Proč ne? Evropské státy pomalu spějí k federaci a vedle toho jsou ještě povětšinou přidruženy do mezinárodních struktur (OSN, OECD, NATO), které je v některých otázkách spojují. Jsou rozdílné - kulturou, politickým zřízením - a přesto mají společné potřeby, cíle a požadavky. Takže proč se nesloučit?
Ale spíš než zacházet až ke státům, zůstaňme ve školství. Co univerzity? Spousta fakult, spousta kateder, spousta oborů v rámci jedné univerzity a přece to stovky let funguje. Třeba předměty, které mají obory společné, je možné pohodlně sloučit a využít v rámci několika oborů z různých fakult.
V čem konkrétně vidíte nevýhodu (vyjma zdánlivé ztráty gymnaziálního pozlátka)?
[14] Vložil: Doudleba, 31.1.2011, 12:36:21
Každopádně to stačí k tomu, aby mé děti šly po základce pokračovat někam mimo tohle město. Vyjmenované tři ústavy i jejich případný nástupnický slepenec jsme si z možných variant vyškrtli.
[15] Vložil: ozzák, 31.1.2011, 13:51:28
Nebojte se, jen přibude hlavička organizačnímu pavouku, kde nadředitel slepence kočkopsa, ředitelům zmiňovaných doposud samostatných škol, bude se svojí sekretářkou a nabubřelým ekonomickoorganizačním týmem tisnout oběžníky a vyhodnocovat úroveň nástěnek a úklidu na toaletách. Prostě boj proti nezaměstnanosti v oboru...
[16] Vložil: rodič, 31.1.2011, 15:41:18
pro 8: absolvent gymnázia píše hrubky??? "aby další generace neměli možnost...." - to myslíte vážně??? Váš příspěvek tedy gymnáziu na kretitu moc nepřidal!
[17] Vložil: jedna, 31.1.2011, 17:47:43
Kozénko, kozénko, zvonili jsme klíči... no a protože je u moci na kraji levota, zase to jde do kytek. Klidně zrušte gympl, ať jsme stádo tupounů! To levotě jenom vyhovuje
[18] Vložil: XX, 31.1.2011, 17:49:05
rodič: kretitu...
[19] Vložil: Karel, 31.1.2011, 17:49:06
pro 16: ten váš kretit tady taky září
[20] Vložil: kozénka, 31.1.2011, 20:42:02
17.A co ta levota zmůže,když vrch má pravota.Přestaňte pořád strašit červenou Karkulkou.Tomu už můžete věřit jen vy,a vám podobni.
[21] Vložil: PŠ, 31.1.2011, 20:42:20
Vracím se sem přečíst si další komentáře, v tom si všímám hrubky a stydím se... to byl opravdu omyl. věřte, že je to náhoda, i když to teď stejně asi nebudete, nevadí. Jen k reakci o tom, že nikdo nemluví o zrušení gymnázia. právěže mluví...! paní kružíková ono zrušení našeho osmiletého gymnázia plánuje! to je jeden z hlavních důvodů vytvoření petice.
[22] Vložil: Tom, 31.1.2011, 21:06:34
Proč by musely zůstat zachovány ředitelské pozice na všech třech školách? Stačí na každém ústavu jeden zástupce (s nižším platem).
[23] Vložil: Medřičák, 1.2.2011, 14:39:01
Žasnu, jak někteří zdejší lidé podporují sloučení škol zrušení víceletého gymnázia ve Velkém Meziříčí. Co by to
však přineslo dobrého, to už nedokáží napsat. Snad jen to, že nebudou vypláceny 3 příplatky za ředitelování. Ty příplatky nejsou nijak horentní a zas tak moc se toho neušetří. Mnohem více škody se však nedělá. Vždyť každý typ školy má své specifické úkoly, jak ve výuce samotné, tak i mimo výuku. To však jeden ředitel nedokáže obsáhnout, navíc vše zůstane ve stávajících budovách, takže na hospodářském provozu škol se logicky neušetří vůbec, ale vůbec nic!! A také ve mzdách místo ředitelských příplatků se budou vyplácet příplatky dalším zástupcům ředitele - takže jaká úspora? A co myslíte - když se zruší víceleté gymnázium ve Velkém Meziříčí a ponechá se ve Žďáru - nebude to diskriminace nadanýchn dětí z tohoto regionu, nebude to asociální akt? Vždyť rozumný rodič nenechá dojíždět ll-leté dítě tak daleko z mnoha důvodů: příprava na vyučování, bezpečnost tohoto dítěte (úchylové), nemožnost účastti v zájmových kroužcích. A co aspekty historické: Gymnázium 112 let, Světlá 110 let, Střední škola řemesel a služeb 135 let. Myslíte si snad, že naši předkové za nelehkých podmínek tyto školy zakládali a budovali, aby je nyní nějací necitliví, cizí lidé zrušili? Velké Meziříčí, nyní šesté největší město kraje, hned po okresních městech, bylo vždy centrem školství a vzdělanosti. Demografické studie ukazují, že pokles populace je pouze dočasný a navíc zmenšení státních škol bude vodou na mlýn školám soukromým a církevním. Kývat na záměry vedení kraje Vysočina mohou jen lidé závistiví, kteří toho vystudovali hodně málo, spíš nic a kteří nepřejí vzdělání ani druhým a školství rozumí jak pověstná koza petrželi. .... Všem doporučuji přečíst si ve středu 2.února ve Velkomeziříčsku Stanovisko Místní organizace ČSSD. Zdejší sociální demokraté jednoznačně nesouhlasí se záměrem sociálnědemokratické rady Kraje Vysočina, proti uvádějí řadu argementů. Pokud krajská rada provede ve školství zamýšlené kroky, které zcela prokazatelně diskriminují Velkomeziříčsko a Velkobítešsko, je řadu členů ČSSD rozhodnuta ukončit členství v této straně.
[24] Vložil: kritik, 1.2.2011, 14:39:19
A také by nemuseli být tři školníci. Jeden by byl šéfškolník a další dva jeho zástupci s nižším platem. Vždy jednou měsíčně by se losovalo a počítač by vybral šéfa pro toto období. Jídelny by se také mohly střídat a strávníkům bych zatajil, která je zrovna v provozu. Alespoň by se proběhli a udělali něco pro své tělo.To by byla paráda. Věřím tomu, že v tomto státě někdo něco podobného vymyslí.
[25] Vložil: ----------, 1.2.2011, 16:49:02
To je jednoduché ať si to děti podnikatelů zalpatí a je vše vyřešeno :-D
[26] Vložil: Medřičák, 1.2.2011, 16:49:09
Kritikovi: No to jsou ale opravdu hloupé nápady: 1) Jeden šéf školník a dva podřízení školníci. A ten šéfškolník, losovaný počítačem, by běhal mezi budovami a kontroloval další školníky. Pozor: ten šéfškolník by musel mít také funkční příplatek! Školník je vlastně dělník podřízený hodpodářce školy. 2) A vývařovny a jídelny -- každá má přece svou kapacitu. Nevím, jak byste si to představoval, kdyby zrovna vařila kuchyň ve SŠŘS na Hornoměstské ulici, jak by se do jídelny vešli strávníci z ostatních škol a jak by třeba gynmnazisté bez prodloužení polední přestávky stihli oběd a odpolední výuku. A taky zvažte, že na Světlé se vaří pro žáky ubytované na domově mládeže večeře i snídaně. Člověče uvažujte v jiných intencích, ne že je třeba "šetřit" za každou cenu, ať to stojí co to stojí. Je prostě vidět, že takoví kritici-teoretici o velkomeziříčském školství nic moc neví.
[27] Vložil: PŠ, 1.2.2011, 18:57:12
Myslím, že kritik psal ironicky nebo ne??? to by bylo hodně hloupé. Jinak, těší mě velice, že se objevil další z mála rozumných názorů (medřičák). U některých příspěvků opravdu "rostu". Například zmíněné pozlátko!? Jaké pozlátko? Když naše gymnázium nic moc jiného než kvalitní vzdělání a fajn prostředí nenabízí (protože vybavení nic extra, peníze žádné, nějaké úžasné výhody taky ne...), tak asi opravdu půjde jen o snahu zachovat způsob vzdělávání, které je tam na úrovni (a neříkám, že jinde ne...) a není důvod ho nechválit a nebojovat za něj. Jako pozlátko si představuji něco jiného. Nebo názory jako: nová doba, klidně zbourat, a podobně... To takhle bude teď lidstvo přistupovat ke všemu? Z toho mě až mrazí. Jak dnes řekla naše milá paní profesorka (sic v souvislosti s životním prostředím): lidé jsou paraziti, kteří nikdy nemají dost a jen ničí a ničí... Tak mám dojem, že toto nemusí být aplikováno jen na přírodu.
[28] Vložil: kritik, 1.2.2011, 23:04:21
Proboha Medříčáku, přečti si můj příspěvek ještě jednou a potom suď. Pojem s r a n d a ti asi nic neříká. Jinak si uvědom, že toto není nápad kraje, ale ministerstva. Slučuje se to všude a bouří se to úplně stejně všude. Na dotace soukromému (církevnímu) školství se nesáhne (až 90% na žáka), ale ušetřit takovýmto stylem se chytne. Na Plzeňsku se slučuje i 12 škol. Resp. je snaha je sloučit. To je bomba. Jo a jinak o školství ve VM vím celkem dost. Jak o ZŠ, tak o SŠ. Asi bys byl překvapen.
[29] Vložil: jedna, 1.2.2011, 23:04:28
to 20: Kozénko, kraje vlastní školy, udělej si pořádek v tom, kdo co vlastní;) i když levotě je to jedno, všechno všech... ach jo.
[30] Vložil: Tom, 1.2.2011, 23:08:05
Tak předně věřím, že se tady nemusíme urážet. A nyní k věci, své předešlé argumenty uvádět nebudu, podám další.
Každý máme svůj názor, já tvrdím, že sloučením škol de facto nedojde k žádnému zrušení jednotlivých institucí (de iure možná, ale čemu to vadí?), nedojde k zamezení přístupu dětí ke vzdělání.
Jistě, dojde k určitým ústupkům, ale ustoupit občas musí každý. Spousta dětí dojíždí na střední školy do Třebíče, do Jihlavy či někteří až do Brna nebo ještě dál. Nestěžují si, protože chápou, že nemá smysl otevírat obor, který by naplnila hrstka žáků a který mohou studovat do 40 km od domova. (Mimochodem - šermovat tady inteligencí rodičů, kteří nechávají dojíždět své děti do okolních měst, není zrovna dobrý politický tah představitelů MO ČSSD. Takoví rodiče jsou také potenciální voliči.)
Proč tedy provozovat dále osmileté gymnázium, když ho podle slov petentů odchází navštěvovat každý rok 4-5 žáků z každé školy? Zrušme ho a máme úsporu. Až se zájem zvýší, proč opět osmileté gymnázium zase neotevřít? Reagovat pružně na poptávku studentů je známkou správného řízení.
Po zrušení ředitelských pozic na 2 školách zůstanou na všech třeba jen zástupci a celkově bude řídit komplex jeden ředitel. Proč ne? Uspoříme platy dvou ředitelů.
Dobrý nápad se školníky, až na to, že proč by musel být na každé škole jeden školník? Na složitější opravy je třeba stejně povolat specializovanou firmu, školník údržbář není určitě, podobně jako v jiných institucích, potebný 7 dní v týdnu 24 hodin denně.
Hospodářka školy - proč mít tři hospodářky? Nepostačí jedna nebo dvě pro celý komplex?
Proč mít tři vedoucí jídelny?
Na co tři správce sítě? Ostatně s tím je spojena i nutnost spravovat troje internetové stránky, tři počítačové sítě atd.
Ad historické aspekty - nebojte, historie bude pokračovat i po sloučení všech tří škol, dokonce se začne psát historie nová. Církevní i soukromé školy v ní mají také své místo a rozhodně ne negativní jak se nám snažíte podsunout.
Školství tady není k tomu, aby se zapisovalo do historie, ale aby v rámci svých možností vychovávalo a vyučovalo mládež. Jinými slovy - škola je tu pro nás, nikoli my pro školu.
Ad kvalita vzdělání - nedokážu a nechci posuzovat, nakolik kvalitní vzdělání gymnázium poskytuje. Jak ale víte, že se sloučením škol klesne kvalita výuky? Myslíte, že se najednou zběsile začne míchat s učitelskými sbory na všech třech školách a že klesne kvalita studia na úroveň zemědělky? Proč by měla? Já tvrdím, že v tomto případě spíš jde o pochybné obavy, že gymnázium ztratí svůj punc. Však také nejhlasitěji jsou slyšet studenti a absolventi gymnázia, ze zemědělky nejde ani hláska. :-)
Je přirozené se bránit novým věcem, máme to nejspíš podvědomě zakódováno. Je ale hloupé vyhýbat se argumentům.
[31] Vložil: Jackxl, 2.2.2011, 13:09:14
Gympl tu byl dřív než před 112 lety, jenom ne tam, kde je teď.
A teď by ho najednou chtěli zrušit. Ať si zruší gymnázia v Jihlavě, určitě tam nemají jenom jedno!

Z historie:
"Meziříčské „gymnásium illustre“ existovalo sice jen čtvrt století, ale prošlo jím mnoho později významných osob. Studoval zde například Jindřich Matyáš z Thurnu nebo Matyáš Borbonius z Borbenheimu. V roce 1602 byla škola zrušena a budova uzavřena."

To, že máte málo peněz nezavinil Gympl, ale tzv.finanční krize nebo Vaše neschopnost
[32] Vložil: Medřičák, 2.2.2011, 13:09:21
Kritikovi k (28) a k (24): 1) Možná víte, kdo se za označím Medřičák skrývá, možná si i tykáme. Já však nevím, kdo je "kritik" a proto zůstanu u vykání. 2) A k tomu (24)-taky jsem se mohl domnívat, že je to sranda, nicméně vzhledem k tomu, co zde za nesmysly míněné vážně zde píší jiní diskutující, tak se těžko poznává, co je sranda a co již sranda není. 3) K (28): Je pravda, že slučování je nápad současného ministra Dobeše. Ovšem v tomto směru nemůže ministerstvo zřizovatelům, a tedy krajům, poroučet. Není pravda, že se slučuje všude. V největším krají, Středočeském, se neslučuje vůbec, jinde méně a citlivěji. Nejhorlivějším v plnění pokynů a Strany a vlády je jako obvykle Kraj Vysočina - když slučovat tak co nejvíce bez přihlédnutí k místním specifikám. 4) Že slučování státních škol bude výhodné pro soukromé a církevní školy je naprosto logické: Když bude menší nabídka na státních středních školách s maturitou, tak movitější rodině nedají svého potomka vyučit řemeslu, ale dají ho do soukromé či církevní střední školy s maturitou. 6) V okresních městech Kraje Vysočina nějaké větší slučování kraj neplánuje. A proč? Protože většina potentátů na hejtmanství pochází z okresních měst. 7) Vidím to také tak, že na hejtmanství Kraje Vysočina je jistý úředník, který se slučovací mánií živí již řadu let. A ten také musí obhájit existenci svého místa. Jinak by se totiž mohlo stát, že by musel jít opět vykonávat to velmi čestné a podle mnohých lidí nenáročné povolání. Ale on se rozhodl jinak - bude pracovat na tom mnohem obtížnějším postu, tj. kancelářích Kraje Vysočina.
[33] Vložil: Medřičák, 2.2.2011, 13:09:25
Tomovi k (30): 1) Jsem také zcela pro, abychom se ve věcných diskuzích neuráželi, urážky přece nejsou argument. Na druhé straně bychom neměli někomu něco podsouvat, když ten druhý nic takového nenapsal – a to Vy bohužel, děláte. 2) Pokud podrobněji sledujeme záměry Kraje Vysočina i MŠMT, tak zjišťujeme, že najednou zde pláčí nad tím, že je málo absolventů – vyučenců, prostě že chybí kvalifikovaní dělníci. A tak to chtějí v delším časovém horizontu „řešit“ tak, že sloučí střední školy s maturitou se školami, kde se vzdělávají žáci-učni, těm sloučeným školám povolí méně tříd s maturitou a problém je „vyřešen“ – hezky podle zásad socialistického plánování. No a co si myslíte, že udělá bohatý hoteliér, jehož dítě se nedostalo na hotelovou školu s maturitou, ale mělo by se jít vyučit číšníkem bez maturity? Inu sáhne do peněženky a přihlásí svého potomka na soukromou hotelovou školu, kde jeho dítě rádi vezmou. Existuje pak rovnost šancí ve vzdělání pro dítě bohatých a chudších rodičů? Problém nedostatku kvalifikovaných dělníků je mnohem hlubší – má své příčiny a jiná, mnohem nesnadnější, skutečná řešení. 3) Ano, je pravda, že děti dojíždějí do okolních měst, jenomže to jsou děti nejméně patnáctileté a starší, já jsme však hovořil o dojíždění jedenáctiletých(!) dětí – a v tom je podstatný rozdíl. Nelíbí se mi, že podsouváte MO ČSSD, že šermuje inteligencí rodičů, aniž jste ten článek četl a ani já jsem nic takového nenapsal – takto to prosím nedělejte. U dojíždění jedenáctiletých dětí přece nejde o žádnou inteligenci rodičů, ale o to, že pro takové hodně mladé dítě je dojíždění špatné jednak z důvodů časových - stráví několik hodin na cestách a nebude pak mít večer síly na přípravu, nebude mít čas a síly na zájmové kroužky například v Domu dětí a mládeže; zanedbatelné nejsou ani důvody bezpečnosti dítěte (úchylové).
[34] Vložil: Medřičák, 2.2.2011, 13:09:32
Tomovi k (30) -1. pokračování: 4) Ke zrušení osmiletých gymnázií: Projekt osmiletých gymnázií je hodně diskutabilní a také hodně diskutovaný. Jsem toho názoru – když zrušit, tak všude! Proč někde ano a jinde ne? Proč mají mít osmiletá gymnázia pouze tzv. okresní města a jiná města ne? Když šetřit – tak všude! A když se třeba osmileté gymnázium v Pelhřimově či Havlíčkově Brodě ponechá a ve Velkém Meziříčí ne, jaké jsou pro to důvody? Vždyť Velkomeziříčsko spolu s Velkobítešskem mají možná větší počet obyvatel než Pelhřimovsko či Havlíčkobrodsko. Není to proto, že většina krajských potentátů a úředníků se rekrutuje právě z okresních měst? 5) Zdá se mi, že o chodu škol a platových záležitostech ve školství toho moc nevíte. On totiž žádný „ředitelský plat“ neexistuje. Ředitel školy má základní plat stejný jako středoškolský učitel, jen má několik tisícovek navíc jako příplatek za vedení. Stejně je tomu i u zástupce ředitele, jen ten příplatek za vedení je o něco nižší. Takže když místo dvou ředitelů budou navíc dva zástupci ředitele, tak se ušetří pár tisícovek, které ani nestojí za řeč. Zato řízení velkého, nesourodého celku bude mnohem těžkopádnější. Slučování škol je možné přirovnat ke slučovací mánii v socialistickém zemědělství v 80. letech minulého století. Během doby se však ukázalo, že řídit mamutí JZD z jednoho centra do všech detailů není možné a tak došlo k následné atomizaci velkých JZD na víceméně samostatně hospodařící farmy a těch funkcionářů bylo nakonec v součtu víc než původně. No a o práci školníka toho taky asi moc nevíte. On není jen opravář a údržbář, ale otevírá a zavírá školu, kontroluje stav učeben a dalších místností po skončení výuky, zavírá okna, dbá na přezouvání žáků, koordinuje práci uklízeček, provádí doplňování toaletních papírů na WC, dohlíží na plynové topení, v zimě odklízí sníh a provádí posyp atd., atd., atd.. Provádí urgentní opravy na místě – například, když se nějak uvolní školní tabule, tak není možné čekat až přijede nějaká firma, to by také mohla ta tabule na žáka spadnout a zranit jej. Takže, jak jistě vidíte, mít ve třech objektech, značně od sebe vzdálených, jen jednoho školníka, je holý nesmysl. Stejná situace je i s hospodářkami i s vedoucími školních jídelen, prostě jenom jedna či dvě nestačí. Nebudu zde unavovat čtenáře detaily z práce hospodářek či vedoucí školních jídelen, ale pokud tomu nevěříte, tak si zajděte třeba na největší z těchto škol, tj. na HŠ a OA Světlá s domovem mládeže a seznamte se s náplní práce těchto lidí a jistě změníte názor.
[35] Vložil: Mdřičák, 2.2.2011, 18:04:05
Tomovi k (30) -2. pokračování: 6) Ptáte se například na co tři správce počítačové sítě? Ono je to s těmi správci sítí trochu jinak, než si patrně myslíte. Správu sítí ve školách z větší části provádějí učitelé školy obvykle „za hubičku“ občasných mimořádných odměn. Takže mít zvlášť placeného jednoho správce sítě ve třech od sebe vzdálených objektech, by bylo těžkopádnější a finančně nákladnější, a svěření této záležitostí specializované firmě by bylo ještě dražší a nepružnější. 7) Historie škol – to není maličkost, kterou je možné odbýt mávnutím ruky. Je třeba vážit si práci našich předků, kteří za nelehkých podmínek školy zakládali a budovali. Více byste se o tom dočetl v almanaších jednotlivých škol. Ale nejde jen o nějakou nostalgii místních patriotů. Vezmu příklad Hotelové školy Světlá: V minulosti byly takové školy na celé Moravě pouze dvě: ve Velkém Meziříčí a v Opavě. Po desítky let zde bylo budováno materiální i kádrové zajištění teoretické i praktické(!) výuky, tuto prestižní školu absolvovala řada vynikajících odborníků českého hotelnictví a gastronomie, studovali zde jejich děti, vnuci i pravnuci. Tito lidé se vracejí na „svoji“ školu, na místa svého mládí a také školu všelijak podporují, třeba i sponzoringem. Pochybuji, že by tak činili v případě vzniku nějakého neosobního, mamutího komplexu. A když jsme u Hotelové školy: Dovoluji si zmínit se o tom, že v devadesátých letech byla nově založena Hotelová škola Třebíči. A proč, nestačila by snad velkomeziříčská hotelovka pojmout zájemce z Třebíče? Ale stačila, vždyť by mohli buď dojíždět nebo bydlet na zdejším velkém domově mládeže. Jenomže ... to by pro nedostatek zájemců zanikla v Třebíči učňovská škola a tak náměstek ministra školství, jistý R. původem z Třebíče, hotelovku v Třebíči zařídil. A co se stalo nedávno za předchozího hejtmanství? Jistá radní kraje Vysočina, původem z Havlíčkova Brodu, zařídila, aby byla zřízena hotelovka v Havlíčkově Brodě, aby ani zde pro nedostatek žáků nezanikla učňovská škola. No a uchazeči z Havlíčkova Brodu mohli klidně také studovat na HŠ ve Velkém Meziříčí. Jak vidíte, tak nové hotelovky v Třebíči i v Havlíčkově Brodě zařídili patrioti z těchto měst, jejich postavení ve funkcích jim k tomu dalo příležitost. A vůbec se netrápili nějakými úsporami! Jak se zdá, my máme ve městě patrioty jiné. Kývaly, kteří vrchnosti všechno věří a všechno odkývají. 8) Nepodsouvám nikomu nic o soukromých, případně církevních školách. Možná, že mají i v české společnosti své místo a já je jen nevidím. Co však vím, je to místo jiné než v anglosaských zemích. Tam jsou soukromé školy vesměs prestižní záležitostí a značkou kvality. U nás to vidím jinak: většina českých soukromých středních je určena dětem našich bohatých spoluobčanů, jejichž děli by státní školy s maturitou těžko úspěšně zvládaly a tak zaplatí. Vím také o tom, že je několik málo výjimek, kde nejbohatší češi (miliardáři) umožní studium gymnázií i chudým nadaným dětem.
[36] Vložil: Medřičák, 2.2.2011, 18:04:11
Tomovi k (30) -3. pokračování: ... nejprve opravuji velké písmeno v předešlém: Patří ... nejbohatší Češi ..... nikoliv nejbohatší češi – to jen pro pořádek, abych nebyl považován za blbce, který nezná pravopis. ...
9) Ke kvalitě vzdělání: Je třeba si uvědomit, že každá škola má svá specifika, která by jeden ředitel těžko dokázal obsáhnout. Nejedná se jen o působení učitelů ve vyučovací hodině, ale na HŠ a OA, jakož i na SŠŘS, zejména o odbornost, o odborné stránky výchovně -vzdělávacího procesu – odborné učebny, odborné praxe, spolupráce s odbornou veřejností atd., atd., na gymnáziu o spolupráci s vysokými školami, o specifické soutěže v rámci ČR i soutěže mezinárodní atd.
10) Rád bych přijal Vaše argumenty, pokud by byly pravdivé. Bohužel, kromě pár tisícovek rozdílu mezi ředitelským a „zástupcovským“ příplatkem jste žádný relevantní argument neposkytl. Zato těžkopádnost mamutího celku je zcela evidentní. Takže slučování škol považuji za naprosto zbytečnosti. A o podání argumentů, proč někde ponechat osmiletá gymnázia a jinde ne jste se ani nepokusil. .... A pokud někoho trápí, kdo to ten „Medřičák“ je, tak si dovolím odtajnit svůj pseudonym: Mé jméno je Jan Blažek, více než 65 let občan tohoto města, 38 let učitel v HŠ a OA Světlá, nyní důchodce na plný úvazek.
[37] Vložil: Medřičák, 2.2.2011, 18:04:12
... Ještě oprava předešlého: ... Má být: Takže slučování škol považuji za naprosto zbytečné.
[38] Vložil: Tom, 2.2.2011, 18:04:15
Medřičákovi: Větu z příspěvku 23."Kývat na záměry vedení kraje Vysočina mohou jen lidé závistiví, kteří toho vystudovali hodně málo, spíš nic a kteří nepřejí vzdělání ani druhým a školství rozumí jak pověstná koza petrželi" si nemohu jinak, než jako urážku vyložit, když schvaluji postup kraje. Podsouvat ničeho netřeba.
ad 2) Možná máte pravdu. Ale jestli je větší poptávka po učebních oborech, nač vyrábět další maturanty - potenciální nezaměstnané?
ad 3)Děti běžně dojíždějí např. v Praze či v Brně do osmiletých gymnázií. Proč by těch řekněme (když to přeženu) 20 pomyslných studentů osmiletého gymnázia ve Velkém Meziříčí potřebovalo extra speciální péči?
Z Vašeho komentáře jsem získal neodbytný pocit, že propagujete stanovisko MO ČSSD a tedy že jste jejím členem. Proto jsem usoudil, že mluvíte o inteligenci rodičů jakožto zástupce MO ČSSD. Pokud to tak není, straně se omlouvám.
Nemyslím si, že dojíždění je principiálně špatné, podle mě je pouze nepohodlné, ale dobrá příprava na budoucí život za prací.
ad 4) Pokud vím, důvodem zrušení osmiletého gymnázia ve Velkém Meziříčí by měla být především úspora kvůli tomu, že gymnázium není dostatečně naplněno žáky. Tím pádem se naplní gymnázia v okresních městech, přístupu ke vzdělání nadaných dětí nezamezíme a dostaneme úsporu. Proto bych nerušil všechna gymnázia.
ad 5)Nejsem z branže, máte pravdu. Není ale podstatné, jestli jde o příplatek nebo o celý plat, jde o úsporu. Na co mít tolik vedoucích pracovníků pro 3 budovy? Pokud jde o slučování a rozlučování obecně, nemůžete ani o jednom říct, že je principiálně dobré nebo špatné. Třeba některé nadnárodní společnosti mají bohatou strukturu nižšího managementu a zástupců pro Evropu, Asii, někteří třeba pro různé oblasti Ameriky, další i pro konkrétní státy, jiným stačí jedno zastupitelské místo pro Evropu i Asii současně. Já tvrdím, že pokud jde v tuto chvíli o úsporu, není nic špatného na tom, že se všechny tři školy sloučí.
A ještě školník - nejsem úplně přesvědčen, že se rozbíjí tabule a další inventář ve škole jako na běžícím pásu. Bavíme se o školách, nikoli o ústavech pro mladistvé delikventy.
Také znám školy, které na otevírání a zavírání dveří školníka nepotřebují, protože po chodbách pravidelně obchází učitel, který má dozor.
Obdobně bychom mohli zrevidovat popis práce hospodářek, vedoucích školních jídelen podobně jako se to děje u nejposlednějších asistentů náměstků podržtašků na jakémkoli ministerstvu.
[39] Vložil: PŠ, 2.2.2011, 19:07:35
Prosím vás, jakých 20 pomyslných studentů? Mimochodem, je nutné si uvědommit, že na osmileté gymnázium do VM dojíždí spousta žáků z okolních obcí a to nejen z těch úplně nejbližších (kromě Mostišť, Křižanova, Oslavice a jiných k nám spadá také například Pikárec). Nejde o pohodlnost dětí z VM, jde o to, že VM je jakýmsi centrem pro mnoho dalších obcí a s názorem, že dojíždění jedenáctiletých dětí do Jihlavy nebo podobně vzdáleného města je obrovskou komplikací, naprosto souhlasím. Umím si představit jen velmi málo rodičů, kteří by nechali takhle malé děti dojíždět tak daleko. A není to o pohodlnosti nebo neschopnosti. A další hloupost - nedostatečné naplnění gymnázia studenty? Běžte se tam podívat! Nejen, že není nedostatečně naplněné, dokonce je přeplněné - kapacita této budovy byla původně plánována o hodně menší. A proč rušit školu, o kterou je stále zájem? Až přijde k přijímacím zkouškám pár lidí, samozřejmě bude rozumné další provoz zvážit. V současné situaci je to ale naprostá hloupost.
[40] Vložil: Tom, 3.2.2011, 08:25:41
Vycházím z toho, co tvrdí autoři petice - tedy že z každé školy v Meziříčí na 8 leté gymnázium odejdou asi 4 studenti. Pak tedy proč z něho neudělat 6 leté nebo 4 leté. Opět zdůrazňuji, že nikdo přece netvrdí, že zanikne gymnázium, že zanikne hotelovka, že zanikne zemědělka. Ani neexistuje rovná se mezi sloučením škol a zhoršením kvality výuky.
Nicméně chápu, že dojíždění malých dětí je komplikace a může být hlavním problémem. I to je ale možné řešit tak, že kraj např. zařídí doprovod skupiny dětí v cizím městě od autobusu k příslušné škole. To by zase byl projev pružnosti ze strany kraje.
[41] Vložil: Medřičák, 3.2.2011, 08:25:45
Tomovi k 38: Nemíním se už vyjadřovat ke všemu, svůj názor jsem napsal, ale jen k tomu Vašemu závěru:
a) Sloučením se toho ušetří hodně málo, ale nadělá se víc škody než užitku, neboť každá ze škol má své specifické úkoly; odborné školy, tedy HŠ a OA i SŠŘS ve vztahu k výuce praktických předmětů a k přípravě žáků na praktický život. A ředitel školy, to není jen správce budov, je to taky pedagog, dávající škole i učitelům směr, kterým má škola jít.
b) Aby jeden člověk - školník konal své povinnosti školníka ve třech objektech, z nichž nejvzdálenější jsou od sebe 2 kilometry, a také včetně ostrahy objektů před i po skončení vyučování, je nemožné.
c) A zrevidovat objem práce (ne popis práce) u hospodářek i vedoucích školních jídelen je také nemožné, tu práci za ně nikdo, ale vůbec nikdo neudělá. Kdybyste přece jen znal podrobný obsah a rozsah jejich práce, pak byste ztěží něco takového navrhoval.
d) Srovnávat školství s nějakými nadnárodními společnostmi není vůbec na místě; v každé instituci jde o úplně něco něco jiného.
e) Že by nějak podstaně zeštíhlovala ministerstva? Tomu vůbec nevěřím, vždyť žádné relevantní údaje o tom, co vím, nebyla nikde zveřejněna. Naopak se mi ze zpráv v tisku spíš zdá, že těch různých poradců ministrů přibylo.
[42] Vložil: Tom, 3.2.2011, 17:43:23
A) Pro všechny střední školy existuje nějaké obecné penzum, které mají společné. Nezávisle na jejich zaměření.
Škola může(zatím ještě - tuším - musí) mít školní radu, má i předmětové komise, sdružení rodičů a přátel školy (což by mohla být obdoba jakési správní rady) - tyto všechny instituce mohou dávat škole i učitelům směr.
B) Ostraha objektů během a po vyučování? Kdejaká základní škola je dnes vybavena bezpečnostním zařízením, že by velkomeziříčské školy nebyly? Nechce se mi ani věřit... Ostrahu během vyučování si nějak nedokážu představit, pochybuji, že by školník neustále hlídal dveře.
C) Tak zrevidovat (ať popis či obsah) např. u těch hospodářek by se dal. Stačí z ředitele udělat ředitele, nikoli učitele v ředitelské funkci a zrušit hospodářku.
D) Také si to myslím. Ale někdo tady začal se srovnáváním s celostátním JZD a jinými přirovnáními, tudíž jsem přidal i druhý pohled.
E) Nebudem si nalhávat, všechna ministerstva určitě nezeštíhlují. To ale není argument - když oni ne, my taky nebudem zeštíhlovat.
Naše diskuse může někomu připadat nudná, ale snažím se pouze ukázat, že mince má i druhou stranu, ne jen tu černou.
[43] Vložil: absolventka, 4.2.2011, 08:54:58
Tome, je vidět, že o provozu škol opravdu moc nevíte. Bez urážky. Vypíchnu zde pro ilustraci jednu Vaši myšlenku ".....A ještě školník - nejsem úplně přesvědčen, že se rozbíjí tabule a další inventář ve škole jako na běžícím pásu. Bavíme se o školách, nikoli o ústavech pro mladistvé delikventy.....". Každý učitel na kterékoliv škole by Vám jistě řekl svoje.
Myslím si, že čtyři střední školy (zahrnuji i Bítešskou), určitě nejsou na náš poměrně velký region moc. A my - rodiče - bychom měli mít možnost dávat děti do místních škol - teď mám na mysli hlavně osmileté gymnázium a snahu o jeho zrušení.Doporučení ministra školství je snížit počet osmiletých gymnázií o polovinu. Proč chce náš kraj tento počet snížit o 2/3 ?
Opatření kraje opravdu nechápu - nechat vzniknout např. další Hotelovou školu v době, kdy se vědělo o demografickém poklesu (Havlíčkův Brod, vznik HŠ v roce 2006).....Vzpomeňte i na náročnou přestavbu minulé učňovky, její následné zrušení a další přestavbu pro potřebgy ZUŠ.
A proč se šetření projevuje pouze u státních škol? Proč nejsou omezeny i výdaje státu na žáka(90% !)u soukromých škol?
Za případné chyby (či překlepy) se zdejší gramatické hlídce omlouvám
[44] Vložil: Medřičák, 4.2.2011, 08:55:48
Já jsem opravdu nikdy nikde netvrdil, že školník musí hlídat dveře během dne, ale protože jsem ve školství pracoval 38 let, tak vím, o čem mluvím a vím, jaká je náplň práce nejenom učitele, ale i školníka a ekonomky čili hospodářky. Mají dost práce v jedné škole a jejich práce si vážím.
Celkově: Prostě a stručně: Sloučením středních škol, se nic podstatného neušetří, ani ušetřit nemůže. Představy těch, kdo si myslí opak, vycházejí z neznalosti věci. A nesloučením škol se nestane vůbec nic špatného, každá ze škol si bude nadále řešit úkoly vlastní té které škole, toho kterého typu školy. Jiné směrování a cíle má gymnázium, jiné Hotelová škola a Obchodní akademie, jiné Střední škola řemesel a služeb. Naopak sloučení by vedlo k těžkopádnějšímu řízení školního kolosu ve třech vzdálených objektech. Je tu však ještě jeden aspekt, o kterém jsem se dosud nezmiňoval: Mnohé práce předních českých i zahraničních vědců v oblasti pedagogiky ukazují, že ve velkých školách dochází k většímu odosobnění člověka, u mládeže ke ztrátě pocity sounáležitosti a hrdosti a i k většímu výskytu negativních, sociálně-patologických jevů. (Viz například práce prof.PhDr.Stanislava Štecha CSc. z Karlovy univerzity).
A pokud se týká případného zrušení nižšího stupně gymnázia ve Velkém Meziříč, tak vzhledem k tomu, že má dostatek zájemců, tak vůbec není rušení nutné. A ponechat nižší stupeň gymnázia v okresních městech a ve Velkém Meziříčí je zrušit je nesystémové, nespravedlivé a pro zdejší region diskriminační. Když zrušit, tak všude, nebo nikde.
[45] Vložil: Tom, 5.2.2011, 09:35:30
Jak jsem již uvedl, ve školství nepracuji (i když na druhou stranu to není dávno, co jsem se účastnil vzdělávacího procesu a leccos ve fungování škol na střední a vysoké úrovni zažil). Absolventko, dostala jste mě, někde na školách to jako v nápravném zařízení určitě vypadá. Předpokládám ale, že opravdu nepadne za vlast každý den jedna tabule nebo žáci nevybourávají o přestávkách zdi. Práce školníka určitě není prací na 24 hodin denně, 7 dní v týdnu (pokud si odmyslíme fakt, že školník často ve škole bydlí). Osobně mám zkušenost, že např.otevíraní a zavírání školy obstarával dozorující učitel, případně žáci - dobrovolníci v rámci žákovské samosprávy, bezpečnost žáků během vyučování byla zajišťována dozorem - opět učitelů - a pevnými zamčenými dveřmi. Suma sumárum - věřím, že ušetřit by se v tomto případě sloučením škol dalo, jde pouze o to hledat postupy jak, nikoli důvody proč to nejde.
Proč chce kraj zrušit víc 8 letých gymnázií než je požadováno netuším, nicméně souhlasím, že je to dobrá otázka - pro krajské představitele. Stejně tak vznik další hotelové školy si musí obhajovat zastupitelstvo kraje (ať současné nebo minulé). Platby státu na žáka soukromé školy nechápu vůbec, školné bývá poměrně vysoké už tak. Ale to je zase bohužel kapitola z knihy koncepce školství na státní úrovni.
Pro Medřičáka: rozhodně neznevažuji práci hospodářek či školníků. Jenom si myslím, že nemusí nutně ke každé školní budově náležet extra školník a extra hospodářka.
Byl bych ochoten se nechat přesvědčit, že se touto akcí nedá nic uspořit, ale (bez urážky) nevidím žádný pádný argument kromě jednoho v duchu "kdo si myslí opak, nerozumí tomu." To přece není žádný argument. Nebo argument týkající se toho, že každá z těch škol je specifická instituce a má své požadavky/směřování. Každá instituce obecně je originál, to ale automaticky neznamená, že se některé nemohou sloučit. Několikrát jsem uváděl příklad s univerzitami - také obsahují specifické fakulty a jak jim to pěkně už pár století klape (i když s občasným zaskřípěním). Neodpustím si poznámku, kterou však nemyslím zle - onen "kolos" by sestával ze tří budov, které jsou od sebe vzdáleny pár kilometrů a vybaveny telefonem a internetem :-)
Jsem také ochoten věřit, že na Vámi zmíněné studii něco bude. Pokud jde ale o odosobnění žáků a ztrátu pocitu sounáležitosti, řekl bych, že na toto mají vliv hlavně ti v první linii - učitelé, třídní učitelé atd.
Nedokážu posoudit, jestli jsou 8 letá gymnázia špatná či nikoli. Nechápu ale, proč se všichni brání zrušení aniž by svůj odpor podpořili třeba nějakou statistikou, že je o ně opravdu takový zájem, že v Meziříčí opravdu zůstat musí. Dočítám se téměř výhradně o riziku zhoršení kvality výuky a o ztrátě vlastní identity té které školy. Dnes jsem se kupříkladu dostal k výtisku Velkomeziříčska, ve kterém se pro změnu zlobí pan Štipák na oranžovou politickou granituru ve vedení kraje, která pod kabátem schovává srp a kladivo a za lubem má div ne další převrat. Musíte uznat, že takové argumenty jsou dosti chabé a spíše než o vysvětlení a popsání situace se snaží pouze stůj co stůj všechny přesvědčit, že nápad kraje je zkázou lidstva.
Jsem rád, že alespoň Vy a pár dalších odpůrců sloučení jste schopni a ochotni diskutovat. Ovšem jedna vlaštovka jaro nedělá. :-/
[46] Vložil: Medřičák, 5.2.2011, 17:15:53
Tomovi: Píšete mimo jiné: ... " Jenom si myslím, že nemusí nutně ke každé školní budově náležet extra školník a extra hospodářka. Byl bych ochoten se nechat přesvědčit, že se touto akcí nedá nic uspořit, ale (bez urážky) nevidím žádný pádný argument kromě jednoho v duchu "kdo si myslí opak, nerozumí tomu." To přece není žádný argument." .... Pane Tome, myslet si můžete co chcete, říkat si můžete taky co chcete, ale tady vůbec nejde o to, co si myslíte či říkáte, jde tu o to, že nevíte, že neznáte ...... a to argument je!! Neznáte podrobnosti o práci školníka, neznáte podrobnosti o práci hospodářky, neznáte specifika jednotlivých typů velkomeziříčských škol. Že všechno neznáte a jste tak nějak přesvědčen o něčem jiném, budiž. Horší však je, že jsem nucen žasnout nad neznalostí krajských úředníků o velkomeziříčském školství, kteří říkají nepravdu a nesmysly. (Viz například 1. strana minulého Velkomeziříčska, článek "Město s krajem jedná o slučování škol". O jaké lži a nesmysly jde mohu rozvést.) A tito lidé z lrajského vedení školství kraje mají rozhodovat! Hrůza a děs!!
[47] Vložil: Tom, 5.2.2011, 21:05:08
Ty lži a nesmysly by mě tedy zajímaly.
Samozřejmě nemusí být člověk odborník na všechno, k čemu chce mít názor. Jestliže někdo chce přesvědčit masy, musí pracovat s tím, že masy se v problematice nevyznají. A pokud nechce manipulovat pouze na základě dojmologie nebo emocí, jediná cesta je vysvětlovat.
Ta spousta studentů, která brojí proti slučování, také nevede žádnou školu a přesto si troufá hodnotit, zda bude něco uspořeno nebo nebude. Stejně tak se jejich rodiče obávají o pokles kvality výuky, ale kolik pak z nich je zaměstnáno ve školství? Vlastně jde o bitvu široké veřejnosti, která školství nerozumí (což ji ovšem samozřejmě nedistancuje od toho, aby mohla mít vlastní názor na věc) plus hrstku odborné veřejnosti proti kraji (který řekněme disponuje nějakým poměrem odborníků a neodborníků). Obě skupiny se musí navzájem přesvědčit, že názor té které skupiny je nejlepší. A zatímco odpůrci neuvádí pro svoje tvrzení žádná fakta, která by bylo možno nějak ověřit nebo jim aspoň důvěřovat, kraj se brání jakýmsi vlastním plánem (který věrohodně ověřit možné je a to je prostor pro odpůrce). Mají třeba odpůrci vypracovanou nějakou odbornou analýzu, která by dokládala, že sloučení je nesmysl? Mě jako laickou veřejnost, která se má přiklonit na tu či onu stranu, by zajímalo, jestli odpůrci do protestu jdou opravdu s rozmyslem nebo jestli si jen vezmou transparenty s jednoduchými hesly a vyjdou do ulic. To říkám zejména s ohledem na současnou situaci ve zdravotnictví, kde lékaři také pouze vytáhli do zbraně s transparenty, sanitkou a za rukojmí si vzala občany.
Tedy ptám se: chtějí odpůrci přesvědčit i další občany? Mě osobně pouhé otevřené dopisy a několik rozhořčených článků nepřesvědčí o nic víc než strohý plán kraje. Ten si však dokážu pro sebe nějak logicky zdůvodnit.
[48] Vložil: PŠ, 6.2.2011, 12:53:29
Zajímavý příspěvěk, Tome. A mám tu hned dvě jasné odpovědi: kraj právě že nic podloženého nemá (což je zřejmé podle jeho materiálů, dopisů a podobně, které jsou koncipovány jako milé ujištění, že se přece NIC neděje); maturanti z roku 2003 vypracovali odbornou studii (která by údajně trvala úřadům a podobným organizacím pár let).
[49] Vložil: Jan Kratochvíla, 6.2.2011, 17:41:38
Radní Kružíková zodpovědná za připravované slučování neplní svoje předvolební sliby!
zdarsky.denik.cz/zpr…

Jednoznačné stanovisko ředitelů gymnázií:
zdarsky.denik.cz/zpr…
[50] Vložil: Tom, 6.2.2011, 22:42:38
PŠ: Díky, studii jsem si vyhledal a pročetl. Navzdory tomu, že oblasti školství se relevantně věnuje pouze jedna autorka ze jmenovaných autorů, musím říct, že s některými stanovisky se ztotožňuji. Potíž mám však hlavně s bodem "3. Výzkum a zahraniční trendy jasně ukazují menší školy jako lepší." Z uvedených argumentů v tomto bodě jsem nabyl dojmu, že odborné práce, na které bod odkazuje jako na zdroj, chápou pojem "velká škola" jako "velká budova", nikoli jako "velká instituce". Jaký vliv by mělo pouhé sloučení škol do "velké instituce" (nikoli do jedné "velké budovy"!) např. na kriminalitu a šikanu a na pokles kvality vzdělání? Ve výsledku se pro žáky pravděpodobně nic nezmění, nepřestěhuje se hned všech několik stovek (tisíců?) žáků ze všech tří škol do jedné budovy. V praxi se pouze změní tabulka na zdi, možná budou některé ročníky využívat např. tělocvičnu v jiné budově a možná také dojde sloučením k finanční úspoře (pakliže si to kraj dostatečně ověří). Ale principiální problém ve sloučení škol z hlediska zmíněného bodu 3 rozhodně nevidím.
Mám také trochu obavu z bodu "4.Gymnázium ve Velkém Meziříčí má tradici 110 let jako samostatná škola," aby nepřevážilo lpění na nějaké tradici samostatnosti (o kterou v praxi přece vůbec nejde, ve školství jde o kvalitu výuky, nikoli o to, jak je ta která budova stará a jak je dlouho samostatná) nad praktickými výhodami sloučení. Od začátku jsem se setkával s názory, že slučovat gymnázium ze zemědělkou je nesmysl, protože ztratí svou prestiž. Další argumenty se začaly objevovat až s odstupem. Navíc od počátku se nebouřil nikdo jiný než absolventi a studenti gymnázia. Studentům zemědělky a hotelovky je situace evidentně šumák.
Plán kraje podle mě obsahuje mnoho prvků a myšlenek pozitivních a výhodných právě z pohledu kraje jakožto organizace nezatížené nějakým místním patriotismem, ale koordinátora sítě škol. Je celkem pochopitelné, že se města bouří, když jim kraj chce zasáhnout do jejich písečku (i když zřizovatelem škol je kraj, nikoli ona města). Stejně tak je pochopitelné, že se ředitelé gymnázií budou bránit zuby nehty proti slučování škol, protože některým z nich půjde o ředitelské platy (příplatky). Ovšem tato krátkozrakost může nekompromisně zavrhnout případnou úsporu, která by se v budoucnu mohla škole vrátit formou lepšího vybavení školy.
Pokud mě něco na plánu kraje znepokojilo, je to v tuto chvíli ona zmiňovaná anketa mezi základními školami, která je prakticky k ničemu, a dále fakt, že plán zatím nepůsobí jako detailně propracovaný, obsahuje spíš vize a přísliby. To, co radní Kružíková říkala před volbami a co po volbách mě tolik nepřekvapuje, na předvolební prohlášení se u nás nepřísahá a názory se mění během života jak obyčejným lidem tak politikům.
[51] Vložil: Medřičák, 7.2.2011, 10:46:48
Tomovi k 47:
Lži:
1) Krajští úřednící říkají, že Hotelová škola Světlá nemůže ubytovat všechny studenty a část, že se musí ubytovat na domově mládeže SŠŘS. Je to úplně jinak a to tak, že HŠ má asi 30 - 50 míst na domově mládeže volných a klidně by zde mohli být ubytováni žáci z nových a malých HŠ v Třebíči a Havlíčkově Brodě. Ty vznikly nedávno, nebyly potřeba a na žádné šetření se nehledělo. Jejich vznik pouze zařídili mocní kmotři.
2) Krajští úřednící říkají, že učitelé na SŠ ve V.M. mají malé úvazky. Opět lžou a dokumentují, že školství rozumí jak koza petrželi. Úvazky učitelů jsou dány zákonem a jsou stejné v celé republice. A naopak nadúvazky se platí jako přesčasové hodiny s příplatkem a jsou tudíž dražší a pro šetření méně žádoucí.
Nesmysly:
1) Gymnazisté budou chodit cvičit 1,5 km do budov SŠŘS. Nesmysl je to z důvodu rozvrhových (v minulosti jsem školní rozvrh tvořil) tak i z důvodů bezpečnostních (pohyb dopravně přetíženým městem) tak i časových - ztráta času žáků i učitelů.
2) Na úklid stejných ploch není možné mít méně uklízeček. Není také možné mít méně školníků a údržbářů - ve školství na SŠ jsem 38 let pracoval a náplň práce školníka podrobně znám.
3) Přesuny učitelů plánované krajskými úředníky v jednom dni mezi vzdálenými budovami - to snad není možné myslet ani žertem.
A ještě něco:
a) Vy říkáte, že znáte jakýsi plán kraje. To jste asi v tomto městě jediný (pokud vůbec jste z V.M. či V.B.), protože jaký má kraj konečný cíl, jaká je konečná vize středního školství ve Velkém Meziříčí, to ještě nikde krajští funkcionáři neprozradili. Pro vás plán kraje představuje mnoho pozitivních myšlenek - kde je těch mnoho pozitivních myšlenek zveřejněno?
b) Jak víte, že například studenty HŠ nezajímá, co bude s jejich školou?
c) Operovat tím, že se ředitelé bojí, že budou mít menší příplatky je podpásové. Jak s určitostí víte, že je to pravda?
d) To, že radní Kružíková koná diametrálně jinak než slíbila, to je špatné, velmi špatné! Je sice pravda, že slovo dělá muže, nicméně mělo by být závazné i pro ženu ve funkci. A ona to neslibovala jen za sebe, ale za celý krajský výbor ČSSD! Neplněním slibů se politik stává nedůvěryhodným. Jak víme, že ty její dnešní sliby budou plněny, když neplní ty sliby minulé?!
[52] Vložil: ObObyč, 7.2.2011, 16:51:59
Ač jsem se vůbec nechtěl zúčastnit této diskuze, nakonec cítím nutnost vyjádřit podporu všem, kteří zde hájí právo všech studentů, současných i budoucích, na kvalitní vzdělání podle jejich představ. Jsou zcela mimo moje chápání myšlenkové pochody člověka vystupujícího jako "Tom", který si snad ve své naivitě představuje, že se ušetří když se podle stejných osnov bude připravovat na svoje povolání chovatel skotu, provozní hotelu i budoucí lékař. Tudy cesta nevede. Když sloučovat, tak pouze školy s podobným zaměřením, třeba učiliště nebo střední odborné. Když rušit, tak ty nedostatečně naplněné. Poukazuje se zde na to, že školy v okresních městech nemají studenty. Proč tedy třeba tam nezrušit jednu školu - viz dvě gymnázia ve Žďáru nebo Třebíči? Kraj by měl "čárku", vykázal by úspory a nebylo by třeba přesouvat studenty z Velkomeziříčska a Velkobítešska do Jihlavy, Třebíče, Žďáru či Brna. Pro ilustraci GVM má dlouhodobě naplněnost studenty mezi 98-100 %, což je i v celorepublikovém průměru pozoruhodné číslo.
Na závěr shrnuji: Žádný, uměle vytvořený kočkopes, nemůže zaručit kvalitní přípravu studentů na povolání, které si vybrali. Vždy v něm budou přijímány kompronisy, které se negativně projeví na kvalitě výuky, řevnivostí mezi studenty jednotlivých "specializací" i na vztazích mezi pedagogy.
P.S. Nemohu se zbavit dojmu, že pan "Tom" je jedním z horkých kandidátů, vybraných krajem, na funkci ředitele tohoto "Středního hotelově zemědělského gymnázia", když je tak vehementně obhajuje.
[53] Vložil: Tom, 8.2.2011, 14:25:51
Zde je návrh plánu: www.kr-vysocina.cz/n… , přeju příjemné počtení.
Vámi uvedené lži krajských úředníků mohu těžko posoudit, z čeho vycházíte vy v případě lži č. 1 a z jakého zákona v případě lži č.2?
A pak nesmysly:
1) docházet 1,5 km do tělocvičny s dětmi staršími 10 let není až takový problém, naše základní škola také neměla tělocvičnu a do podobně vzdálené sokolovny jsme museli docházet. Fotbalové hřiště jsme měli ještě dál. Na gymnáziu také scházela tělocvična a tedy opět jsme se museli pěšky přemisťovat.
2) stav uklízeček možná snížit nelze, to si představit dokážu, ovšem stále si nedokážu představit, co tak časově náročného dělá školník pravidelně každý den v jedné konkrétní budově, aby to nestíhal v budovách dvou. Maluje průběžně prázdné místnosti? Hlídá vstupní dveře nebo domácí přezutí žáků?
3) já tvrdím, že to možné je, na gymnáziu, které jsem vystudoval, pracovali externí učitelé, kteří měli úvazky na dvou školách. Na vysokých školách je to pak zcela běžná záležitost, učitelé zpravidla mimo školství pracují i ve svém oboru.
A ještě dotazy pod písmeny:
b) vidím to podle současného mediálního obrazu, ke kauze se vyjadřují ze studentů výhradně studenti a absolventi gymnázia.
c) Vycházím ze základního logického předpokladu, že existuje pud sebezáchovy. Každý se snažíme svoje zaměstnání neztratit, případně si nepohoršit.
d) Mě osobně její slib přišel hloupý, protože slučování principiálně není špatné, špatným se může stát pouze za některých konkrétních předpokladů. Souhlasím, neplnění slibů není hezké, ale u politiků mě to příliš nepřekvapuje. A pokud to dokážou obhájit, může to být i pochopitelné. Pokud ne, berou na seb sami riziko, že v příštích volbách neuspějí.

A ještě pro pana ObObyč:
Možná jste nečetl všechny mé příspěvky, upozorňuji proto na moje přirovnání k univerzitám, které se skládají z fakult se zcela odlišným zaměřením.
V návrhu kraje se nepoukazuje na to, že pouze a výhradně v okresních školách nejsou studenti, nýbrž obecně na to, že v kraji vysočina poklesl stav studentů. Kraj ale nenavrhuje zrušení škol, nýbrž jejich přidružení k jiným a vytvoření "jednotného velení."
Když si do Vašeho prohlášení o kočkopsovi trochu zaryju, celé školství a kultura jsou uměle (tedy člověkem) vytvořené. A kompromisy budou ve školství (ale i jinde) přijímány vždy a všude (kompromis mezi kvalitním vzděláním a financemi, mezi financemi a kvalitní zdravotní péčí...)
P.S. Věřte nebo ne, takovým ředitelem se nestanu, ani stát nemohu. Neuznávám pouze teorii "kdo nejde s námi, jde proti nám."
[54] Vložil: ObObyč, 8.2.2011, 19:04:42
Nebudu reagovat na spisek "Návrh opatření k řešení dopadu demografického vývoje do středních škol zřizovaných krajem". Je to opravdu "počtení" prázdných frází a jalových konstatování o plošném poklesu studentů, ovšem bez konkrétního posouzení ve spádových oblastech jednotlivých škol. Pokles studentů zaznamenali školy v oblastech kde byly nekoncepčně zřízeny další, dublující již fungující školy stejného typu. A uměle vytvořit kolosy s 1300 - 1500 studenty a převést je pod jednotné vedení? No nevím, ale jednotné vedení tu už bylo. Správně to pochopili radní Plzeňského a Jihočeského kraje, kde zastavili a odmítli slučování škol. V sousedním Jihomoravském obdobně reagoval sám hejtman, když pozastavil rozhodnutí rady o slučování středních škol a rušení víceletých gymnázií.
K těm univerzitám. Četl jsem všechny příspěvky. Ano, školy univerzitního typu jsou tvořeny různorodými fakultami, které jsou zastřešeny rektorátem. Ale tento rektorát nezasahuje do jejich řízení, každá fakulta je samostatný správní celek s autonomní ekonomickou, technickou a studijní správou. Rektorát plní pouze funkci garanta vědeckého a společenského rozvoje univerzity a spolurozhoduje na základě doporučení vědecké rady o směru jejího dalšího vývoje.
Ano, kultura lidstva a zní vzešlý systém vzdělávání jsou uměle vytvořeny. Ovšem za účelem rozvoje vzdělanosti, nikoliv za účelem zhoršování její úrovně. Nepřijímejme kompromisy tam, kde to není nutné. Kdo jednou přijme kompromis, přistoupí i na další až dojde k úplné degradaci původního, byť v té chvíli možná dobře míněného záměru.
P.S. Svým vystupováním zde popíráte své prohlášení v poslední větě, zatím jsem pouze zaznamenal, že neuznáváte názory druhé strany a řídíte se pouze teorii "KDO NEJDE S VÁMI, JDE PROTI VÁM".
[55] Vložil: Tom, 9.2.2011, 00:52:16
Neuznávám pouze takový názor, který se pasuje do úlohy obecné pravdy. Jinak se jiným názorům nebráním. Máte-li jiný názor, uveďte prosím, z čeho konkrétně tak usuzujete.
Naopak vy opět používáte argument podobného typu jako je "kdo nejde s námi, jde proti nám" - argument "kdo jednou přijme kompromis, přistoupí i na další až dojde k úplné degradaci původního,..."
Radní v Plzeňském a Jihočeském kraji možná jen couvli pod nátlakem a sám hejtman Hašek možná potřebuje pouze nějaké silné gesto podobně jako kdysi potřeboval Bém, když zaříznul omezení provozu metra. Ale nebudu spekulovat, jen chci upozornit, že to, že někteří couvli, automaticky neznamená a nedokazuje, že slučování škol je principiálně špatné. Argument "oni taky" není platný argument.
Opět to, že se jednotné vedení v některém konkrétním případě neosvědčilo (viz příklad o JZD, který uváděl kdesi výše pan Medříčák) neznamená, že to automaticky nefunguje jinde. To je zase chyba argumentace založená na generalizaci.
Ekonomická, technická, studijní a správní samostatnost fakult na univerzitách podle mě závisí hlavně na velikosti takových fakult. Ty mají pod svými křídly tisíce studentů. V Meziříčí bychom ovšem v rámci jedné školy (alias "fakulty") hovořili o pouhých stovkách.
Zkusíme si situaci trochu namodelovat. Čistě hypoteticky - kdyby ke sloučení škol došlo, nezrušily by se jednotlivé školy, pouze by se sjednotilo vedení, žáci by měli k výuce dostupná pracoviště, učebny a další zařízení všech tří škol. Jak moc a jakým způsobem by podle Vás nebo jiného odpůrce toto sloučení mohlo ohrozit vzdělávání žáků?
[56] Vložil: Medřičák, 9.2.2011, 08:23:34
Odpověď Tomovi začnu tentokrát od konce jeho příspěvku: A co se stane strašného, když ke sloučení středních škol ve Velkém Meziříčí nedojde? Nic, vůbec nic. Každá ze škol bude nadále žít svým svébytným životem, řešit své specifické problémy. A na to, že každá škola má svá specifika, hodně zapomínáte. Možná, že ani ne schválně, ale prostě z neznalosti, z důvodu, že jste nikdy nebyl jako zaměstnanec součástí školy. Střední školy nejsou fabriky, ředitel školy není jen nějaká figurka, obklopená náměstky (zástupci), není to jen manažer, ale i pedagog. Je nezbytné, aby znal specifika školy (oboru), aby znal pedagogický sbor, jeho silné i slabé stránky, aby dokázal hodnotit učitele zejména na základě hospitací (proto by měl být ředitel nejenom dobrý správní úředník, ale i výborný, ne-li nejlepší, pedagog). A skutečná úspora peněz při sloučení? Snad jen tisícovka rozdílu mezi příplatkem pro ředitele a pro zástupce ředitele, ale za jakou cenu?! To už bychom mohli říci: ať je v celém kraji jen jedna střední škola a jeden ředitel. To by se pak ušetřilo mnohem více rozdílů mezi příplatkem pro ředitele a pro jeho zástupce! Že je to hloupost? Ano, je.
[57] Vložil: Medřičák, 9.2.2011, 08:23:36
Ještě Tomovi: Těch míst v ČR, kde ke sloučení středních škol došlo, je hodně málo. Tuším, že to bylo někde v Ledči nad Sázavou, situace v nenaplněnosti místních středních škol si to patrně vyžádala, jak je to sloučení funkční, nevím. Současná situace ve středním školství ve Velkém Meziříčí si žádné sučování nevyžaduje. Každá ze škol je schopná fungovat samostatně a i samostatně a co jezodpovědněji řešit své úkoly a potřeby.
Srovnávat uspořádání a řízení vysokých škol a středních škol není na místě. Ani rektor a dokonce ani děkan nezná jednotlivé pracovníky či dokonce studenty. Za základní buňku, v níž dochází k hodnocení pracovníků, je možné na VŠ považovat katedru. Ty mívají obvykle 10 až 15 učitelských a vědeckých pracovníků. Klienti, jak se nepěkně říká, středních a vysokých škol jsou rozdílní. U SŠ jsou to asi ze 65% lidé neplnoletí, z 35% mladí lidé po dosažení plnoletosti. Vedle funkce vzdělávací plní střední školy i nezastupitelnou funkci výchovnou, což na VŠ prakticky neexistuje. Součástí výchovy na SŠ jsou například přednášky o drogách, výchova k rodičovství, zdravotnická výchova, besedy s odbojáři, společné návštěvy kulturních představení, lyžařské výcvikové kurzy tříd, školní výlety, stužkování, maturitní plesy, třídniké hodiny s působením na žáky - dodržování školního řádu, zdravení, přezouvání, slušné vyjadřování, plnění škiolních povinností, docházka do školy, omlouvání absence, atd., atd. - a i toto zastřešuje, ovlivňuje a hodnotí přiměřeným způsobem ředitel školy. Na VŠ neexistují žádné pedasgogické konference, které by projednávaly prospěch a chování studentů, zejména jejich pololetní ocenění pochvalami či naopak důtkami nebo sníženými známkami z chování. A tak bych mohl pokračovat dále.
[58] Vložil: Tom, 9.2.2011, 17:30:29
Odpovědět na otázku otázkou není úplně odpověď. Nicméně já odpovím - například nedojde k finanční úspoře, která vychází ze sloučení vedení škol (no schválně, jakou cenu si podle Vás úspora vyžádá?). Úspora by například mohla být užita na nějaké vybavení škol. Nicméně pokuste se prosím nějak charakterizovat, co za těžkosti způsobí sloučení (popsané výše) žákům.
Specifika jednotlivých škol spočívají ve výuce, nikoli v řízení budovy, organizování uklízeček apod. Naopak jestliže některé škole chybí tělocvična, využije tělocvičnu v jiné budově, případně nějaké jiné výukové/výcvikové pracoviště.
Slučování všech středních škol v kraji se mi také jeví jako hloupost, to jste si ale trošku zapřeháněl, že? :-) Těžko ušetříte např. na personálu, když by musel dojíždět třeba 50 km. Ovšem sloučit 3 školy vzdálené od sebe 2 km nutně hloupostí být nemusí. A pozor - neřešíme to, zda se některá škola sama o sebe nepostará, to není předmětem návrhu opatření kraje. Předmětem je odstranění zbytných nákladů.
Myslím, že bychom nemuseli jít až ke katedrám, zůstal bych klidně u srovnání s fakultami. Není přece nutné, aby ředitel celé sloučené organizace znal všechny pracovníky osobně, postačí, když ho znají vedoucí jednotlivých ústavů (zástupci; v analogii s vysokou školou pak vedoucí katedry). Myslím ale, že ani znát všechny pracovníky celého sloučeného komplexu nebude problém, bavíme se o Meziříčí.
Opět by mě zajímalo, jak by byla výchovná funkce školy narušena v případě sloučení škol. Výchovnou činnost provádí přece v první linii učitelé, iniciativa vychází od nich, organizačně jej pak podporuje ředitel, čemuž by ale sloučení naopak pomohlo - vedoucí jednotlivých sloučených ústavů by mohli mít daleko více času na pilování vzdělávacího plánu a organizování podobných kulturně výchovných akcí a pedagogických konferencí. Administrativu by bylo možné přenést na vyšší stupeň řízení - tedy na ředitelství celého komplexu.
[59] Vložil: absolventka, 10.2.2011, 14:47:07
Jde to o zásah v rámci celého kraje, ať je tedy řešení opravdu celokrajské - malé hotelové školy, které kraj nechal nesmyslně vzniknout, ať tedy zaniknou, naše hotelovka studenty pojme - je v kraji svého druhu největší. Učňovka už se se zemědělkou sloučila dávno a gymnazia ať si ruší tam, kde jich je ve městě víc - Źďár 2 a Třebíč také dvě. Počet gymnazií v Jihlavě neznám. Pokud jsou ta "druhá" gymnázia soukromá a stát je nemůže zrušit, ať se tedy zruší ta státní. Myslím, že ve městě jedno stačí. U nás ve VM opravdu není škol nazbyt. Každý region by měl mít - jak už tu někdo psal - školu odbornou, učňovskou a lyceum či gymnazium.
[60] Vložil: Medřičák, 11.2.2011, 07:42:09
Tomovi k 58: Nabyl jsem přesvědčení, že nemá cenu s Vámi diskutovat. O školství, o jeho řízení, o práci jednotlivých lidí ve školství nevíte skoro nic. Jen pořád melete: sloučit, sloučit, .... a bez důkazů a propočtů: ušetří se, ušetří se .... nebude to mít žádné negativní vlivy, .... a potažmo: to co dobře fungovalo více než sto let je třeba zničit, reformovat, zničit ..... "Prostě diskutovat s fanatickým laikem nemá cenu. Howgh.
[61] Vložil: Tom, 11.2.2011, 14:11:47
Evidentně jste moje příspěvky celou dobu nečetl, jinak byste takového dojmu jen těžko nabyl. Nicméně já Vás urážet nebudu, ani se nehodlám hádat o tom kdo z nás je tady fanatikem, není to ku prospěchu diskuse a je to pod mou úroveň. Mějte se hezky.
Diskuse uzavřena.

Facebook Twitter INSTAGRAM Youtube
VEMAX: Hledáme zaměstnance
Nejnovější Nejdiskutovanější Nejčtenější

NovinyVM.cz - nezávislé internetové noviny pro Velké Meziříčí, mikroregion Velkomeziříčsko a kraj Vysočina.
Publikování nebo další šíření obsahu serveru NovinyVM.cz je bez písemného souhlasu ZAKÁZÁNO.
Pokud chcete informace o inzerci nebo napsat redakci - pište na email redakce@novinyvm.cz.
Příspěvky v sekci "Od Vás" nevyjadřují názor redakce, jejich obsah není redigován.
Redakce upřednostňuje rychlost zveřejnění a aktuálnost před gramaticky a slohově bezchybnými články.

Prodávejte on-line na kvalitním a responzivním e-shopu.

×

Váš prohlížeč blokuje reklamu

Vážený uživateli, jelikož jste naším pravidelným návštěvníkem, zvažte prosím vypnutí AdBlocku na této doméně.
Příjmy z reklamy nám umožňují nabízet čtenářům obsah zdarma.

V horním panelu prohlížeče klikněte na ikonku ruky na červeném pozadí a zvolte
“Nespouštět na stránkách na této doméně”. Děkujeme!

Draka Kabely, s.r.o. přijme nové zaměstnance
TOPlist