- přesvědčit uživatele k vyzrazení citlivé informace – číslo bankovní karty, přihlašovací jméno a heslo, interní/neveřejná firemní informace, apod.
- nainstalovat do počítače malware – počítačový virus
- přimět uživatel zavolat zpět na zahraniční číslo tím, že uživatel zavolá zpět na zmeškaný hovor, přičemž mu bude naúčtován vysoký poplatek za odchozí volání (např. do zahraničí, na speciálně upravené telefonní číslo se zvýšenými poplatky, apod.)
- zjistit náchylnost uživatele k dalším (třeba i mnohem sofistikovanějším) útokům (vedeným přes sociální sítě, SMS, e-maily, apod.)
- šíření dezinformací a poplašných zpráv (např. s ohledem na zdravotní či geopolitickou situaci ve světě)
- vysokou obezřetnost při vyřizování telefonátů (hlavně ze zahraničních čísel, ale i z těch „běžných“)
- zamyslete se nad případným požadavkem (či informací) od telefonujícího a uvážit jeho reálnost/legitimnost
- snažte se nepodlehnout případnému časovému tlaku volajícího (scénáře útoků mohou záměrně vyvolávat stres, časovou tíseň, nepříjemnou situaci, urgentní záležitost)
např. „hrozí zneužití peněz uložených na vašem bankovním účtu, musíte rychle jednat“
nebo pokud nebudete rychle jednat, zaplatíte vysokou pokutu
- zpomalte, vydechněte, kriticky promyslete to, co po vás druhá strana chce
- ověřujte totožnost volaného – ptejte se na jména, názvy institucí (banky, úřadu)
- nesnažte se volat zpět na zmeškané hovory z podezřelých telefonních čísel, riskujete velmi vysoké poplatky za telefon, případně se můžete stát obětí tzv. sociálního inženýrství
- pakliže běžně nekomunikujete se zahraničím, raději na telefonáty ze zahraničních, či jinak podezřelých čísel (např. neúměrně dlouhých), vůbec nereagujte
- pokud byste podvodný hovor přijali a rozpoznali, že se jedná o podvodný hovor, nesnažte se, s útočníkem nikterak interagovat (např. útočníka tzv. „školit“, být nezdvořilí, apod.) – mohlo by to vést k případné další agresi útočníka a zvýšení frekvence či sofistikovanosti dalších útoků
- pokud se hovor týká vašeho služebního/firemního počítače, obraťte se na vašeho IT správce/oddělení
- v případě vyzrazení informací ohledně elektronického bankovnictví (např. jméno+heslo nebo číslo platební karty) - zavolejte na zákaznickou linku do vaší banky
- v případě otevření souboru, instalace aplikace na služební počítač či vyzrazení "služebních" informací - zavolejte vašemu správci IT, nadřízenému, apod.
- pokud se vám podobné vyzrazení informací stane v soukromém životě, neváhejte se obrátit na policii
Autor: Ing. Dominik Marek
Publikoval: -kas-