Schválením studie proveditelnosti tak došlo k ověření, že vybudování daných vysokorychlostních tras je ekonomicky efektivní a Správa železnic může pokračovat v přípravě daných úseků.
První úsek vysokorychlostních tratí má být zprovozněn v roce 2030, se začátkem výstavby se počítá v roce 2025, a to v úseku Praha-Běchovice – Poříčany. V roce 2027 má podle plánu začít budování úseků ve středních Čechách a v blízkosti Brna. V roce 2029 je v plánu začátek realizace tratě přes Vysočinu, která tak získá zásadní zlepšení dopravní obslužnosti.
V úseku Praha-Brno byla zvolena varianta, která spojuje českou a moravskou metropoli severním koridorem. U Jihlavy pak trať povede v souběhu s dálnicí D1 a dá vzniknout novému terminálu v Pávově mezi firmou Bosch Diesel a dálnicí. Zde bude možnost sjezdu na konvenční tratě, rychlé spojení a výrazné zkrácení jízdních dob tak získají i obyvatelé Havlíčkova Brodu nebo Žďáru nad Sázavou. Druhý terminál vznikne přímo v centru Jihlavy v místě současného městského nádraží. Místo zaústění jednoho ze sjezdů do terminálu ve Velkém Meziříčí je propojení do konvenční sítě navrženo až u Velké Bíteše.
Provozní koncepty, navržené na vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav, počítají s tzv. plošnou obsluhou území. To znamená, že kromě vlaků nejvyšší kvality, spojující Prahu, Brno a zahraniční metropole (tzv. sprintery a expresy), je na nové trati plánováno i nasazení vlaků nižších vrstev (rychlíky, spěšné vlaky), které umožní rychlou obsluhu regionu Vysočiny. Dalším příkladem je zavedení spěšného vlaku Brno – Velká Bíteš – Velké Meziříčí, což umožní napojení VRT u Velké Bíteše a elektrizace tratě do Velkého Meziříčí. Výrazný přínos ze zkrácení cestovních časů se tak netýká jen velkých měst, ale i těch menších ležících u stávajících tratí.
Součástí variant jsou také propojení na konvenční železniční síť a její modernizace napojení u Velké Bíteše pro obsluhu východní části Vysočiny od Brna vč. elektrizace části tratě 257 do Velkého Meziříčí.
Na připravovaných tratích budou vlaky jezdit maximální rychlostí až 320 km/h. Nejrychlejší vlaky pak stihnou cestu mezi Prahou a Brnem, respektive Brnem a Ostravou, za 1 hodinu. Z Prahy do Jihlavy by se pak lidé mohli dostat vlakem za 40 až 50 minut, z Jihlavy do Brna ještě o něco dříve. Cesta vlakem z Jihlavy do těchto měst teď trvá přes dvě hodiny.
Více zde:
https://www.spravazeleznic.cz/brozura.pdf
Autor: připravila redakce NovinyVM.cz
Publikoval: -kas-