V průběhu prvních pěti měsíců letošního roku šetřili policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina v našem kraji celkem 1 942 dopravních nehod. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se počet dopravních nehod mírně zvýšil, a to o jedenáct procent, což představuje nárůst o 190 dopravních nehod.
Letošní dopravní nehody si vyžádaly již čtrnáct obětí, když dvanáct účastníků zemřelo bezprostředně při dopravní nehodě a dvě osoby zemřely na následky zranění ve zdravotnickém zařízení. Za negativní jev dopravní policisté považují skutečnost, že se v našem kraji v letošním roce výrazně zvýšil počet dopravních nehod s tragickými následky. Celkem 33 účastníků se při letošních nehodách těžce zranilo, což představuje ve srovnání se stejným obdobím loňského roku také výrazný nárůst počtu těžce zraněných osob, a to o 94 procent. Dalších 426 účastníků utrpělo při letošních nehodách lehké zranění. Toto číslo je ve srovnání s počtem lehce zraněných za leden až květen roku 2021 o 18 procent vyšší. Hmotná škoda na havarovaných vozidlech a ostatním majetku se vyšplhala na částku převyšující 117 325 000 korun a ve srovnání se stejným obdobím roku 2021 je o devět procent vyšší.
V 56 případech policisté při šetření nehody zjistili, že řidič před jízdou požil alkoholické nápoje a v jednom případě, že byl pod vlivem omamných a psychotropních látek. Počet podnapilých řidičů, kteří havarovali, se meziročně snížil, a to o osmnáct procent. Policisté v letošním roce ale dokumentují i několik dopravních nehod, kdy řidiči, kteří s vozidlem havarovali, usedli za volant v silně podnapilém stavu, kdy výjimkou nebyly hodnoty přesahující tři promile alkoholu.
Když se podíváme na příčiny dopravních nehod, tak jednoznačně vede nesprávný způsob jízdy v kombinaci s nepřiměřenou rychlostí - tyto dvě příčiny stojí za většinou letošních nehod - konkrétně byly příčinou 508 dopravních nehod. Alarmující může být skutečnost, že na třetím místě v pořadí příčin je nedání přednosti v jízdě, což představuje ignorování základních dopravních značek - dej přednost v jízdě nebo stůj, dej přednost v jízdě - celkem 122 dopravních nehod. Někteří také zbytečně riskují, což je patrné při předjíždění v zatáčkách, horizontech či zákazech předjíždění. Stejná bezohlednost u nich panuje, když se po předjetí zbrkle zařazují před předjížděné vozidlo, protože v protisměru se objevilo vozidlo, které tak svým riskantním manévrem bezprostředně ohrožují.
Celkem 852 nehod bylo nezaviněných ze strany řidiče. Ve většině případů (831 dopravních nehod) se jednalo o srážky vozidel s lesní zvěří. Tyto nehody tak dlouhodobě tvoří více než třetinový podíl na celkovém počtu dopravních nehod - za prvních pět měsíců se konkrétně jedná o více než 43 procent z celkového počtu nehod.
Za prvních pět měsíců letošního roku jsme vyšetřovali také nehody, na nichž mělo účast celkem 42 motocyklistů, ve 26 případech motocyklisté nehodu zavinili. Dva motocyklisté při nehodě zemřeli, tři se těžce zranili, třiatřicet motocyklistů utrpělo lehké zranění a pouze čtyři vyvázli z nehody bez zranění. Ve dvou případech policisté u motocyklistů - viníků nehody - zjistili přítomnost alkoholu v krvi.
Za prvních pět měsíců letošního roku jsme vyšetřovali také nehody, na nichž mělo účast celkem 45 chodců, ve třinácti případech chodec nehodu zavinil. Dva chodci při nehodě zemřeli, osm chodců se při nehodě těžce zranilo a 33 chodců utrpělo při střetu s vozidlem lehké zranění. Pouze dva chodci vyvázli bez zranění. Ve dvou případech policisté u chodců - účastníků nehody - zjistili přítomnost alkoholu v krvi.
Od začátku roku do konce května vyjížděli policisté v našem kraji vyšetřovat nehody, na nichž mělo účast 39 cyklistů, když 30 cyklistů nehodu zavinilo. Jeden cyklista při nehodě zemřel, jeden se těžce zranil a dalších 34 cyklistů utrpělo lehké zranění a pouze tři cyklisté vyvázali z nehody bez zranění. V pěti případech policisté zjistili, že cyklista - viník dopravní nehody - byl v době nehody pod vlivem alkoholu.
Proto především dopravní policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina budou věnovat zvýšenou pozornost v rámci běžného výkonu služby i v rámci vyhlašovaných dopravně bezpečnostních akcích kontrolám řidičů, zda dodržují všechna ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích a zdali nejsou pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek. Policejní kontroly budou zaměřeny také na chování motocyklistů a cyklistů v silničním provozu, kteří patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu, protože s příchodem teplého počasí lze předpokládat, že se budou ve větší míře objevovat v silničním provozu.
Autor: mjr. JUDr. Dana Čírtková
Publikoval: -kas-