Po všech dopravních komplikacích, které řidiče v posledních letech ve městě čekaly je tu ještě jeden, jde o most na silnici II/602 ev. č. 602-027 na ulici Sokolovská ve Velkém Meziříčí, který není na první pohled patrný. Převádí vodoteč z Kunšovce pod silnicí k fotbalovému hřišti U Tržiště. Kraj zadal vypracování projektové dokumentace na jeho rekonstrukci. Z celkem 6 uchazečů vybral Ing. Jana Pracného, který dle uzavřené smlouvy má nyní 90 dnů na vypracování technického řešení opravy, 150 dnů na dodání konceptu dokumentace DUSP a 60 dnů na její dokončení a 15 dnů na podání žádosti o společní územní a stavební povolení.
Zadavatel předpokládá, že stavební realizace bude probíhat při částečném omezení silničního provozu. Předpokládaná doba realizace stavebních prací - rok 2023 / 2024.
Předmětem projekčních prací je rekonstrukce mostu přes místní vodoteč ve Velkém Meziříčí v km 47,338. Stávající most ev. č. 602-027 převádí silnici II/602 a je dvoupólový. Most se nachází v centru města Velké Meziříčí, ve staničení km 47,338 km silnice II/602, staničení od Velké Bíteše směr Měřín.
Nosnou konstrukci tvoří 2 mostní pole. Obě pole původní nosné konstrukce jsou tvořena segmentovou klenbou vyzděnou z lomového kamene. První mostní otvor je na obou stranách zazděn. Druhý je na povodní straně rozšířen prefabrikovanými nosníky ŽMP - 2 kusy. Nosníky ŽMP na povodní straně jsou uloženy přímo (na lepenku). Mostní opěry i vnitřní podpěra původní konstrukce jsou zděné z kamenných kvádrů. Čelní zdi původní konstrukce jsou zděné z lomového kamene. Mostní křídla jsou rovnoběžná, zděná taktéž z lomového kamene a na ně navazují opěrné zdi, také z lomového kamene.
Chodníky jsou oboustranné, na pravé straně je šířky 1,9 m a na levé povodní straně je šířky 2,0 m. Povrch chodníků je zadlážděn betonovou dlažbou. Na obou stranách mostu jsou osazeny betonové obrubníky šířky 0,12 m a výšky 0,12 m. Zábradlí na mostě pouze vlevo, je ocelové se svislou výplní. Výška zábradlí je 1,1 m od římsy. Svodidla nejsou na mostě osazena. Na mostě jsou na obou stranách osazeny tabulky s evidenčním číslem. Dopravní značení omezující zatížitelnost není na mostě osazeno. Délka přemostění 5,70 m, délka nosné konstrukce 6,40 m, volná šířka 11,50 m, celková šířka mostu 12,00 m, plocha mostu 76,80 m2.
Vozovka na mostě je živičná se zpevněnou krajnicí s asfaltové vrstvy, příčný sklon vozovky je jednostranný pravý, podélný sklon je po směru staničení. Na pravé straně je vozovka rozšířena pro zastavení autobusu (autobusová zastávka). Rozšíření je vydlážděno z kamenných kostek. Šikmost mostu levá/68,89 gr, počet polí 2, výška mostu nad terénem 2,25 m.
Mostní římsa na levé povodní straně je ze ŽB prefabrikátů, výšky 0,33 m a šířky 0,65 m. Odvodnění mostu je provedeno příčným a podélným sklonem vozovky do odvodňovačů. Území pod mostem tvoří koryto místního potoka. Místní potok je před mostem i za mostem zatrubněn, na pravé straně se nachází soukromá zahrada, na levé straně opěrná zeď s mříží na výtoku. Pod mostem je přirozené dno pokryté naplaveninami, nečistotami a splašky. V mostním otvoru pod klenbou je značný zápach. Po levé straně mostu jsou osazeny sloupy VO.
Stav spodní stavby mostu se jeví jako špatný - stupeň V.
Stav nosné konstrukce mostu je špatný - stupeň V.
Závady: Na podhledu nosné konstrukce jsou viditelné stopy promáčení, vápenné výluhy, výkvěty. Na spodním povrchu nosné konstrukce jsou odpadlé krycí vrstvy betonu s obnaženou výztuží, s prokopírovanými třmínky, dochází přitom ke korozi podélné i příčné výztuže. První pole je zcela nepřístupné - zazděné. ŽMP nosníky mají v podhledu odpadlé krycí vrstvy betonu s obnaženou korodující výztuží. Ve spárách jsou průsaky s výluhy. NK - klenba je přespárovaná, ale dochází k průsaku. Za portálem se přes celou délku vytvořila trhlina.
Vzhledem ke stavebně-technickému stavu mostu ev. č. 602-027 je nutné v nejbližší době řešit jeho zásadnější rekonstrukci. Cílem rekonstrukce mostu by mělo být mimo jiné - ve spolupráci s městem Velké Meziříčí a hlavně SVK Žďársko vzhledem k výskytu inženýrských sítí (jednotná kanalizace, stávající vodovod a stávající rozvody venkovního osvětlení) a možnost vybudování dešťové kanalizace v souladu s generelem odvodnění města Velké Meziříčí pro odvedení extravilánových vod do řeky.
Návrh řešení vlastního mostu ze strany investora - jelikož mostem neprotéká žádná povrchová ani podzemní voda, pouze vyústěná jednotná kanalizace, most by bylo nejlépe zrušit bez demolice nosné části. Po provedení nové jednotné kanalizace pod stávajícím mostem (SVK Žďársko) by bylo vhodné mostní otvory uzavřít a prostor pod oběma mostními poli vylít betonem a tlakově doinjektovat injektážní směsí až po vlastní klenby. Přístup k tomuto mostu je pouze z výtokové strany pod chodníkem! Silnice nad mostem je velice frekventovaná uvnitř města Velké Meziříčí a proto není žádoucí tuto část plně uzavřít. Z tohoto důvodu hledáme řešení bez kompletního zásahu do komunikace a rádi bychom tuto stavbu řešili s co nejmenším i částečným omezením automobilového provozu.
Autor: připravila redakce NovinyVM.cz
Publikoval: -kas-