Kraj Vysočina z prostředků Evropské unie financuje větší stavby na svém území. V rámci aktualizace rozpočtového období 2021-2027 byl ze seznamu vyřazen obchvat Velkého Beranova, který byl již realizován a nově zařazena stavba II/353 Stáj - Zhoř (3. stavba) na silnici z Jihlavy do Žďáru nad Sázavou.
Krajská zastupitel a bývalý místostarosta Ing. František Smažil položil ještě před projednáním otázku, kdy bude do seznamu zařazen jihovýchodní obchvat Velkého Meziříčí?
Náměstek hejtmana Ing. Miroslav Houška odpověděl, že Kraj Vysočina tuto akci zařadí až bude obchvat připraven majetkově a projekčně, a hlavně pokud bude mít kraj finanční zdroje na něj. Ty vidí vedení kraje v možnosti spolupráce ministerstev průmyslu a obchodu, dopravy a financí při přípravě návozových tras v rámci přípravy realizace rozšíření bloků jaderné elektrárny Dukovany. Stát totiž počítá s investicemi do dopravních projektů (obchvatů) rozšíření trasy na dopravu nadrozměrných komponentů a zároveň na investici do návozových tras pro přepravy materiálů a lidí. Právě do této druhé položky by rádo vedení kraje realizaci jihovýchodního obchvatu Velkého Meziříčí napasovalo. „Nevím, jestli se nám to podaří. Je to velký sen, ale i pro sny tady pracujeme,“ zakončil své vysvětlení náměstek Houška.
V rozpravě se přihlásil Ing. Smažil a všem připomněl, že téma obchvatu ve Velkém Meziříčí se táhne více jak 10 let a majetkové a projekční práce jsou rozjeté a téměř dokončené. Od 1.3.2019 má akce platné územní rozhodnutí a nyní se pracuje na dokumentaci pro stavební povolení, které bude dokončeno v červnu letošního roku a v září bude požádáno o vydání stavebního povolení. „Byl bych rád, aby se tato akce přesunula z akcí pod čarou do akcí, na kterých se bude dál pracovat a které by vedly ke zdárnému konci,“ uvedl František Smažil na zasedání zastupitelstva kraje. K jeho názoru prioritizovat obchvat Velkého Meziříčí se přidal stranický kolega Zdeněk Faltus. „Bylo by potřebnější postavit obchvat kolem Meziříčí, kde je problém s dopravou brutální, než další z obchvatů v cestě na Žďár, kde jezdí také hodně aut, ale určitě ne tolik kolik v Meziříčí.“
Lídr ANO na Vysočině Martin Kukla nespatřuje možnost v rozšíření tras mimo nadrozměrné náklady k jaderné elektrárně jako reálnou. „Je to jen sen, ministerstvo vám na to nedá ani korunu, je třeba aby na to našel finanční zdroje Kraj Vysočina“.
Hejtman Vítězslav Schrek není k plánu zařadit obchvat Velkého Meziříčí do rozšíření tras k jaderné elektrárně tak skeptický. „Není to jen sen, je to návrh z naší strany, který jsem diskutoval na ministerstvu dopravy. Ano, tam se nepotkal s příliš velkou odezvou. Ale spolu s Jihomoravským krajem jsme požádali o vypracování socioekonomické studie na oblast Třebíčska. Chceme by se tento region při výstavbě nových bloků dále rozvíjel. Vnímáme, že to Velké Meziříčí trápí a potřebu obchvatu. Všechny dnešní připomínky bereme na vědomí,“ uvedl hejtman Vítězslav Schrek a přidal i vlastní šestiletou zkušenost s dojížděním do Velkého Meziříčí, kde působil jako ředitel domova pro seniory.
Výsledek hlasování o tomto bodu byl jednoznačný. Ze 41 přítomných zastupitelů PRO návrh zařadit do aktualizace akci Zhoř - Stáj bez Meziříčského obchvatu bylo 37 zastupitelů, 3 NEHLASOVALI a pouze František Smažil SE ZDRŽEL. PROTI nebyl nikdo.
Záznam ze zasedání zastupitelstva Kraje Vysočina 7.2.2023
Autor: připravila redakce NovinyVM.cz
Publikoval: -kas-