Školní zralost totiž není jen o věku, a ne každé dítě, které dovrší 6 let, odpovídá takovému stupni vývoje, jež mu umožní se bez významnějších obtíží účastnit výchovně-vzdělávacího procesu, adaptovat se na nové podmínky, učit se číst, psát, počítat. Nástup do školy je přitom důležitým mezníkem. Škola významně ovlivní další směřování dítěte, jeho prožívání i sebehodnocení. Vážné potíže hned ze začátku školní docházky mohou vést k pocitům selhání a celkovému negativnímu nastavení dítěte. Správné načasování je proto klíčové.
Diagnostika školní připravenosti probíhá většinou v posledním ročníku mateřské školy. Často již sami pedagogové v MŠ rodiče upozorní na případné pochybnosti o připravenosti dítěte na první třídu, a v takovém případě doporučí návštěvu poradenského zařízení (pedagogicko-psychologická poradna, případně speciálně pedagogické centrum u dětí se zdravotním postižením). Do poradenského zařízení může dítě odeslat také jeho pediatr. V neposlední řadě se rodiče mohou objednat sami na základě vlastního uvážení.
Při posuzování způsobilosti dítěte pro zahájení školní docházky si musíme všímat celé řady aspektů, kterými jsou:
- odpovídající úroveň zralosti osobnosti v oblasti emocionální a sociální
- odpovídající úroveň kognitivních funkcí a motoriky
- odpovídající úroveň duševní práceschopnosti (motivace, soustředění, vůle)
- odpovídající tělesný vývoj a zdravotní stav
Co všechno by měl dobře připravený předškolák zvládat v rámci jednotlivých oblastí?
Emocionální a sociální zralost - dítě se bezproblémově odloučí od rodičů, dokáže pracovat samostatně bez jejich přítomnosti, začlenit se do kolektivu vrstevníků, navazovat komunikaci. Respektuje autority, má osvojeny základy slušného chování, dodržuje pravidla. Zvládne ustát i neúspěch, dokáže vyjádřit svůj názor.
Fyzická zralost a sebeobsluha - dítě je přiměřeně obratné a zdatné, je samostatné v sebeobsluze, samo se obleče a obuje, zvládne základní osobní hygienu, umí si udržovat ve svých věcech pořádek.
Řečové a komunikační dovednosti - dítě nemá problém vyslovovat správně všechny hlásky, hovoří ve větách, dovede vyprávět příběh a popsat situaci. Má přiměřenou slovní zásobu a většině běžných slov a výrazů rozumí.
Pozornost a práceschopnost - dítě zvládne udržet pozornost po cca 10-15 minut, soustředí se i na činnosti, které jsou pro něj aktuálně nezajímavé, úkol dokončí. Dokáže již pracovat kratší dobu samostatně, bez individuální pomoci dospělého.
Jemná motorika a grafomotorika - dítě správně drží tužku, zvládne s ní obkreslovat, vybarvovat a vést její stopu. Dále by měl předškolák umět stříhat nůžkami a lepit věci k sobě.
Zrakové vnímání - dítě rozezná barvy, zrakem odliší nestejné obrázky (dle velikosti, tvaru, případně natočení v prostoru), vyhledá dvojici stejných obrázků, najde rozdíly, zvládne hrát pexeso.
Sluchové rozlišování - dítě dokáže vytleskat slovo na slabiky, správně určí první písmeno ve slově, případně i poslední u jednodušších slov. Rozpozná rozdíly mezi hláskami ve slovech, vyhledá a vytvoří rým. Je schopno si zapamatovat řadu slov, krátkou básničku, doplnit vyprávěnou pohádku.
Rozumové předpoklady - jde zejména o vědomosti, znalosti, intelektové schopnosti. Dítě umí tvořit protiklady, kategorizovat. Chápe posloupnost dnů, rozumí základním časovým pojmům, orientuje se v prostoru a na vlastním těle. Má osvojeny základní předmatematické představy (posoudí množství, velikost, pořadí, odpočítá předměty do pěti až deseti).
Za Speciálně pedagogické centrum při ZŠ a SŠ Březejc, U Tržiště 2191/3, Velké Meziříčí
Mgr. Jitka Budínová a Mgr. Michaela Navrátilová, psycholožky
Autor: Mgr. Jitka Budínová a Mgr. Michaela Navrátilová, psycholožky
Publikoval: -kas-